Dirk van de Facebook groep ‘Volkswagen T3 liefhebbers’ plaatste een advertentie voor een extra bankje in de bus. Deze komt tussen de achterbank en de voorstoelen en biedt ruimte voor twee personen.
Ik vind het ook een voordeel dat als je met 4 of 5 mensen op reis gaat dat men wat meer naar voren kan zitten. Ik vind eigenlijk dat je als passagiers op de achterbank te ver van de bestuurder zit om nog gezellig met elkaar te kunnen praten.
Daarnaast kan je ter plaatse het bankje uitnemen en hem gebruiker als een extra zitje naast de bus. Als het bankje in de weg zit kan je hem er uit schuiven.
Je hebt twee maten. Eentje die de hele breedte van de bus beslaat en hier kunnen drie personen op zitten en eentje die twee personen breed is. Deze laatste heb ik, omdat ik er nog een keuken naast ga maken.
Zoals je in de folder ziet is het een standaard optie van Volkswagen, er is een twee-persoons en drie-persoons optie en wij hebben ruimte voor twee personen.
Zo zag het het bankje er uit toen we hem ophaalde met wat meer informatie.
Opnieuw bekleden
Omdat de kleur niet past in onze bus en de stof oud en verrookt is, vragen we Meneer Sam hem opnieuw te bekleden. Deze kon nog een originele stof vinden en heeft de bank hiermee opnieuw bekleed. Het was een oud vies bruin bankje met een verroest onderstel, maar intussen een mooi fris blauw bankje met wit onderstel.
close-up van de stof stof van de multivan bank geslaagd! roestig onderstel weer schoon
En nu installeren
Nu het volgende… hoe installeer je zoiets? Toevallig heeft Chad, van “Living the van life“, een bankje op de kop getikt en legt uit hoe je zoiets moet installeren. Interessante video. Hij heeft sowieso wel een leuk kanaal, maar ouwehoert wel veel :P. Een uitgebreide video, 23 minuten, maar wel leerzaam:
Hieronder heb je wat foto’s van een draadje op ‘The Samba forum’, voor een begeleidend schrijver van de auteur “becida” moet je in; “Middle track & seat install in an ’84 Westie” kijken.
Originele vloer Bevestigingspunten verborgen Punten gevonden Rails gepast uitgetekend en de originele vloer verzaagd Het past Met een vloerkleed En het bankje er in
Het bankje wordt geïnstalleerd in de bus. Ik heb een mooie betonplex plaat die ik uit de bus haal om de rails direct op de vloer te bevestigen. De eerste gaten zie je al in de stalen vloer zitten en geeft je de mogelijkheid om de rest van de gaten te maken. Er zit een klein gaatje in de rails waardoor je weet welke kant (die met het gaatje) bij de schuifdeur zit. Met 6 bouten, moeren en plaatjes kan je dan de rails vast zetten. Het is grappig is dat de remleiding precies een bocht maakt waar ik een gat boorde. Er werd dus rekening gehouden met deze bevestiging terwijl mijn bus nooit deze optie heeft gehad.
We zetten snel de bank in de bus zodat de zitplaatsen bij de RDW keuring worden meegenomen.
Originele gaatjes al zichtbaar Extra gaatje bij boren Bank in de bus
Later passen we de betonplex vloer aan zodat de rails mooi wegvallen in de vloer. De rails gaan uit van een vloer hoogte van totaal 18mm, maar mijn betonplex plaat is al 18mm. Daar komt dan nog bijna een cm Armaflex isolatie en 3mm antidreun bij. Vandaar dat er een plaatje onder de rails komt en ze zo wat hoger liggen en de afwerking netjes weer samen valt met de vloer. Alles wordt zwart gespoten zodat het niet meer opvalt, twee stukjes moet nog omdat ik deze later pas vond.
Stukken uit de plaat zagen Zwart spuiten In de onderliggende plaatjes gaten boren Isolatie + plaatjes leggen De rails goten in de plaat En alles gemonteerd Met de afdekplaatjes op hun plek