230V & Aarding in een busje

Moet ik nou wel of geen aardlekschakelaar aansluiten op de aarde in mijn busje? Of kan ik zonder ook prima 230V gebruiken.

Laat ik beginnen dat ik geen elektriciën ben en als je twijfelt na deze blog-post raad ik je van harte aan meer bronnen te raadplegen. Dit onderwerp; aarde, aarding en aardlekschakelaars zijn ook veelbesproken onderwerpen op diverse fora. Hieronder zie je een paar voorbeelden van het camperforum.nl;

Ik ga wel een aardlekschakelaar, mogelijk twee installeren in de grijze syncro. Ik heb er een Victron omvormer in als stroombron voor 230V. En als ik ga kijken hoe dit thuis wordt aangesloten en hoe Victron het op schepen doet dan kom ik tot de volgende theorie.

zonder aardlekschakelaar

Zonder aardlekschakelaar kan er bij problemen via de aarde een stroomkring ontstaan. Als wij ons tussen het apparaat en de aarde bevinden kunnen we de kring compleet maken (oranje pijl) en zo een rot schok krijgen.

met aardlekschakelaar

Thuis worden standaard aardlekschakelaars geïnstalleerd die checkt hoeveel stroom er uit de bron komt en weer terug komt dan kan er gemeten worden of er verlies is. Als er stroom via een andere manier (oranje pijl) terug loopt klapt de schakelaar er uit.

Wat is een aardlekschakelaar?

Een aardlekschakelaar, ook wel verliesstroomschakelaar, differentieelschakelaar of aardwachter genoemd, is een automatisch werkende schakelaar die een elektrische installatie spanningsloos maakt zodra een lekstroom vanaf een bepaalde grootte optreedt.

Dus het lijkt ook een nuttige toevoeging in de camper. Als een apparaat stroom lekt naar de buitenkant van het apparaat kan je ook een rotklap geven als jij de stroomkring tussen het apparaat en de auto compleet maakt. Alleen als de omvormer compleet geïsoleerd is zou het kunnen dat de stroomkring niet compleet wordt. Dat gaat helaas niet op bij de Victron. Zij hebben namelijk de nul in het apparaat aangesloten op de aarde draad.

230V thuis

230V camper

Dus òf je moet zorgen dat de bron en het apparaat goed geïsoleerd zijn zodat je voorkomt dat er een ongewenste stroomkring ontstaat. Òf er moet een aardlek differentieel-schakelaar geïnstalleerd worden. Aardlek is in dit geval geen goede beschrijving. We maken immers geen stroomkring via de aarde, dus er lekt niets weg via de aarde. Differentieel- of verschil- schakelaar is dan beter. Anders krijg je dit soort opmerkingen;

Dat ding heet niet voor niks áárdlek schakelaar!! 
Hij meet inderdaad een verschil, maar dan wél via aarde!! Hij meet dan kleine stromen die via aarde terugvloeien naar dus dat sterpunt.

Daarom heeft een áárdlek op een generator geen zin.

Camperforum.nl: Aardlekschakelaar nodig of niet ?

Victron deed het zo met schepen;

Uit: Victron White paper – Aarding aan boord van schepen

Ik hoop dat ik zo een beetje onderbouwd heb waarom ik een aardlekschakelaar heb gebruikt. Ik plaats er nog eentje met een zekering tussen de “wal”-aansluiting en de Victron. Ik las in een verhaal van Drive Nacho Drive dat ze op reis doorgebrande bedrading hadden. Dit gebeurde tijdens een bliksem inslag in de garage waar ze op dat moment op het stroomnet zaten aangesloten.

Ik lees ook veel op het Camperforum dat ze wel vertrouwen op de aansluiting op de camping dat die goed gezekerd is. Maar voor het lage bedrag dat ik een aardlek-zekering combi kan kopen, waarom zou ik het risico lopen?

Nog een klein grapje;

Een grapje qua aarde aansluiten.

1 reactie

Hallo,
Duidelijke uitleg. Toch wven voor de zekerheid. Jij plaatst een aardlekschakelaar tussen walstroom en multiplus en tussen multiplus en 230 gebruikers in de bus icm een bijv 16a automaat?

De min (-) van het 12v systeem aan het frame.

En daarnaast ook de aarde van de multiplus aan het frame? Voor de rest de aarde van de wal koppel je voor de rest niet meer aan het frame? Of die ook nog?

Geef een reactie