Een Type 877 Kommandeurwagen kan je alleen nog vinden in een museum en is één van de zeldzaamste VW auto’s. Ferdinand Porsche stond ooit aan de wieg van de KdF-Wagen, wat na de oorlog de VW Kever werd. Naast deze auto maakte hij er ook een 4×4 versie van en noemde het de Type 877 en kreeg de naam Kommandeurwagen. Soms wordt de auto wel eens aangeduid als Type 87, volgens het boek van Keith Seume is dat fout en eigenlijk de code voor een all-rad Kübelwagen prototype.
Deze auto zou gebruikt worden door officieren die in het veld legeronderdelen moest bezoeken. Tussen 1942 en 1944 werden er een aantal gebouwd, maar is helaas nooit serieus in productie genomen. Het was een auto met onafhankelijke wielophanging, 40L tank met extra 20L jerrycan voorin. Ze hadden allemaal een hoes over de koplampen vanwege de oorlog. Ze waren goed in het terrein omdat ze, net als de T3 syncro, een goede gewichtsverdeling hadden over de voor- en achteras.