Dit is een persoonlijke keuze van mijzelf. Ik heb om een wat breder verhaal te houden ook een lijst gemaakt hier; Elektrische componenten alternatief.
Victron MultiPlus Compact 12v | 1600W | 70A
In een busje wil ik graag de volgende dingen:
- zuivere sinus omvormer voor 230v voorziening
- wisselautomaat van paal naar omvormer (230v)
- acculader bij paalstroom
- accu onderhoud/druppellader bij paalstroom
- afslaan van de omvormer bij lage accuspanning
En dit apparaat kan het allemaal in één kastje. De omvormer heeft weinig verlies en het is een mooi compact geheel.
Daarnaast heeft dit apparaat een extra feature wat erg handig kan zijn. Als de paal begrenst is op 10A kan dit kastje de ontbrekende amperes die nodig zijn voor stroomvretende apparaten tijdelijk uit de accu’s halen.
Er is vast een goedkopere oplossing als je allerlei losse onderdelen bij elkaar zoekt, daar heb ik echter niet voor gekozen. Meer info over dit ‘toverkastje’: Victron Energy Multiplus 1200VA.
Victron Digital Multi Control
Een blauwe kast als hierboven is lelijk om naar te kijken in een mooi camper interieur, dus ik werk hem weg in een kastje. Het nadeel dan is dat je hem moeilijker bedient. Het kan soms zinvol zijn om de omvormer uit te zetten als je hem toch niet gebruikt. Dit paneel dient als een soort afstandsbediening wat je netjes kan wegwerken. Daarnaast biedt het ook toegang tot extra functies zoals het maximale ampère invoeren wat op de paal zit. Je moet hem trouwens aansluiten met een speciale kabel van Victron.
Lees er hier meer over: Victron Digital Multi Control Panel
Victron BMV-700
Het is handig om een meter te hebben voor de brandstof, dan weet je ongeveer wanneer je zonder zit. Hetzelfde geldt voor de accu en daar helpt deze monitor voor. Hiermee kan je uitlezen wat de huidige belasting is, hoeveel ampère/uur je hebt opgenomen. En hoe lang je nog toe kan met de huidige belasting en wat de werkelijke energie status is van de accu.
Lees er hier meer over de Victron BMV 700 en de BMV 712 smart
Argofet Battery Isolator
Hoe krijg je een huishoud accu geladen met de dynamo? Je zou denken dat je gewoon de kabels aan elkaar knoopt, maar dan trek je nog steeds de startaccu leeg.
Deze maakt een verbinding tussen de dynamo en beide accu’s als de dynamo draait en houdt ze gescheiden als de motor niet loopt.
Lees er hier meer over; Argo FET laadstroomverdelers
Optima BlueTop 2x75Ah
Elke camper heeft een huishoudaccu nodig en daar heb ik gekozen voor Optima accu’s. Deze kan tegen een veel verdere ontlading dan veel andere tractie accu’s.
Ik heb hier speciaal voor de BlueTop gekozen omdat deze extra aansluitingen heeft. In principe hebben de YellowTop en BlueTop dezelfde interne opbouw en alleen een andere bovenkant verschilt. Ik heb gekozen voor twee 75Ah accu’s. Dit geeft een capaciteit van 150Ah.
Meer info over de accu: BlueTop: OPTIMA Batteries
Optima YellowTop 45Ah
Een echte startaccu van Optima is rood, maar toch heb ik voor de gele gekozen. Een rode is gemaakt om vaak en veel startstroom te leveren. Mij auto zal dat niet nodig hebben. De gele accu is meer een huishoud accu, maar levert ook een behoorlijke startstroom.
Als ik met een lege accu sta om wat voor reden is dan tenminste niet mijn accu stuk. En als ik mijn huishoud accu heb uitgeput dan heb ik nog een beetje noodreserve in de start accu.
Meer info over de accu: YellowTop: OPTIMA Batteries