Ik ben op zoek geweest naar een eenvoudige manier om de Oettinger/Öttinger remschijven te vervangen. Ooit waren deze geplaatst nadat de Duitse tuner Oettinger een set voor de T3 had gemaakt. Remblokken, maar ook remschijven slijten en ik moet eigenlijk alles voor mijn bus weer vernieuwen voordat ik hem aanbied aan de RDW. Ik heb Oettinger gemaild en de reactie was:
Sehr geehrter Herr van Enter,
vielen Dank für Ihre email Anfrage. Leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass wir schon seit Jahren keinerlei Ersatzteile hierfür mehr lieferbar haben. Verschiedene T3 Busfahrer haben uns den Tipp gegeben mal im BMW Ersatzteilprogramm bei der 5er Reihe nachzuschauen.
Eventuell finden Sie dort noch etwas.
Zu unserem bedauern können wir Ihnen keine erfreulichere Nachricht übermitteln.Mit freundlichen Grüßen
OETTINGER Sportsystems GmbH
Dipl. Ing. Willi Christian
Werkstattleitung/ Entwicklung
OETTINGER Sportsystems GmbH
Wat grofweg vertaalt naar:
Dank u voor uw e-mail aanvraag. Wij betreuren ons om u te informeren dat we al enige jaren langer geen vervangende onderdelen beschikbaar hebben. Diverse T3 rijders gaven ons de tip het BMW onderdelen programma van de 5 Serie na te kijken voor een alternatief.
Je zou daar iets te vinden.
OETTINGER Sportsystems GmbH
Wij betreuren ons u geen beter nieuws te kunnen verzenden.
Dus ik moet zelf op zoek gaan naar een alternatief in de BMW reeks van Oettinger. Als ze me een onderdeel nummer hadden opgestuurd dan was ik daar op ingegaan. Maar ze sturen niet echt een oplossing dus ik ga het niet uitzoeken. Remschijven slijten niet zo snel en straks moet ik weer op zoek naar een alternatief.
Het alternatief
Ik had dankzij het Club 80-90 forum contact met Michael van Brickwerks en heb met hem een lijst samen gesteld van aftermarket remonderdelen voor mijn bus. Met de onderdelen wordt mijn VW T3 16″ Syncro weer terug gebracht naar hoe het standaard zat, met wat verbeteringen. Zoals wat van mijn wensen;
- geventileerde remschijven
- Een plek waar ik het kan kopen zonder dat ik weer op zoek moet naar onderdelen. Ik hoop dat door het meer standaard te houden dat ik later makkelijker onderdelen vind.
Mijn boodschappenlijstje was dus:
Remschijf, black diamond discs | link | 1 set |
Remschoenen, black diamond | link | 1 set |
Ophangpunt, Brake caliper carrier, left | link | 1 stuk |
Ophangpunt, Brake caliper carrier, right | link | 1 stuk |
Slangbevestiging, Brake pipe retaining clip | link | 4 stuks |
Slangen, Braided brake hose-set | link | 1 set |
Remcylinder, Brake caliber | link | 2 stuks |
Bouten voor cylinders, Caliper bolt | link | 4 stuks |
Wiellagers, Wheel bearings | link | 2 stuks |
Wiellager seals, hub oil seal | link | 4 stuks |
Mijn remmen achter blijven standaard voorlopig. Dit zijn de LT trommel remmen die standaard op een 16″ zat. Ooit ga ik verder denken om deze te vervangen voor een schijfrem versie. Eerst de bus maar eens afmaken.
Meer 16 inch posts
Een 16 inch is een zeldzaamheid tussen de syncro’s.
Lees er hier meer over in de artikelen.