Mijn VW bus opknappen, deel 2 & 3
Dit is een samenvoeging van twee oude artikelen, vandaar deel 2 en 3.
Zo een tijdje niets gepost, maar toch heb ik niet stil gezeten. Mijn bus is verhuisd, mijn blok ligt op Texel en mijn bak ligt ergens midden-Zuid Nederland. Intussen ben ik er nog steeds mee bezig, hier is Mijn VW bus opknappen, deel 2.
Mijn blok ligt intussen een week op Texel bij René Vis.
Ik heb hem afgelopen woensdag weggebracht en ik ging er een beetje zenuwachtig heen. Ik heb het motorblok redelijk opgeknapt en de onderdelen schoongemaakt en misschien blijkt het wel een waardeloos blok te zijn als de kop er af gaat. Waar ik de bouten niet los kreeg schroeft hij ze met een luchtratel achteloos los en haalt de kop er af.
René knikte goedkeurend, legt de kop in de spoelbak en zet zijn bril op. Het goedkeurende knikken begint weer en hij legt me uit dat het heel goed mogelijk is dat er haarscheurtjes tussen de in-/uitlaatkleppen zitten. Een kop kan nog heel lang blijven lopen met deze haarscheurtjes, maar als de haarscheurtjes naar de zijkant lopen is het blok afgeschreven. Gelukkig ziet mijn kop er erg netjes uit.
Volgens René is er erg netjes met het blok gereden. Ook de cilinderwanden zien er netjes uit zonder groeven. Het enige wat echt vervangen moet worden is de waterpomp. Helaas is het niet mogelijk om de oude van mijn 1.6L D te gebruiken omdat de flens anders is. De poulie is niet om te zetten helaas. Daarnaast moet ik nog een dynamo opsnorren ergens.
Eergisteren was ik met mijn vriendin afgereisd naar Wijk en Aalburg naar Tonnie Vos om mijn versnellingsbak te brengen. Hij gaat er een andere eindoverbrenging in zetten en kijkt na of er zaken zijn die vervangen moeten worden om de bak weer voor vele kilometers betrouwbaar te maken. Ik kreeg een rondleiding in de zaak waar hij alleen en soms met een hulp werkt. Het rook overal naar de bekende versnellingsbak olie.
Hij sleutelde de startmotor er af omdat hij, volgens eigen zeggen, daar toch geen verstand van heeft.
Nu aan de motor en bak gewerkt wordt kan ik verder met het ding er omheen: de bus zelf. Ik inventariseer de schade en leg alles vast op foto’s. De motorsteun buizen hebben een goede anti-roest en verfbehandeling nodig en om die weg te halen moet ik eerst een schokdemper verwijderen. Deze zijn ook erg aan vervanging toe.
Het is meteen een goede reden om kwaliteitsspul te kopen. Hierover is veel te vinden op het forum. Ik ben ook meteen bezig met de luchtinlaatslang vooral naar aanleiding van de foto’s van Leo M. De mijne is ook kapot helaas.
Daarna wordt mijn bus getransporteerd naar de werkplaats van een vriend van me. Hij heeft een enorme luchtcompressor staan vanwege zijn werk. Ik heb een zandstraal machine gekocht die het fijn vind om een flinke voorraad lucht beschikbaar te hebben. Dus Bas kwam me heel lief halen met de aanhanger.
Alles is geïnstalleerd en neergezet kunnen we het uitproberen. Even rustig heen en weer halen.
Na een paar uurtjes stralen met oordoppen in en beschermkappen op komt er steeds meer blank metaal. Helaas komen er ook wat gaten tevoorschijn aan de linker- en rechterzijde. Op de terugweg moet er even gestopt worden bij iemand die de gaten voor me dicht. Eén van de gaten was dicht gestopt met plamuur, wat je niet ziet bestaat niet?
De vette accu-bak is ineens niet meer zo vet. In de hoek zie je straalgrit liggen. Je kunt zien dat mijn koelbuizen er netjes bijhangen en niet super geroest zijn. Ik ga ze nog wel loshalen, schoonmaken en in de RX zetten
Hier en daar moet ik nog wat hoekjes beter bewerken, maar het schiet al aardig op.
Gisteren de laatste stukjes gestraald en gebikt. Iemand dacht slim te zijn en heeft met op bus in de wielkasten een soort geluiddempende, steenslagvaste en roestwerende laag aangebracht. Dit heeft hij/zij niet echt netjes gedaan en er kwam een hoop vuil onder de laag vandaan. In de hoeken vertoonde het spul ook wat barsten.
Verder heb ik de motorsteunbuizen nog even aangepakt. Hier het onbehandelde stel. Hier en daar had de roest de buizen toch al aardig te pakken, ondanks de vettigheid die in een motorruimte kan zijn.
Verder heb ik even naar mijn naden in de carrosserie gekeken. Hier is nog wel wat werk te verrichten, maar het lijkt minder erg dan dat ik in het begin dacht. Ik heb de naden even uitgestraald en daarna met zinkprimer weer ingespoten. Ik was nieuwsgierig, maar eerst de zaken in en rond de motorruimte afmaken.
Naad bij het knipperlicht Bij de tankdop
Na wat heen en weer posten op het bus-forum.nl in het draadje Opknapbeurt: 1.9L 1Y ipv 1.6L D, e.d. heb ik nog de volgende besluiten genomen:
- Ik ga zeker niet overstappen op het oude systeem van v-snaren, maar blijf bij de multiriem die bij het blok hoort.
- Ter zijner tijd ga ik een VDO oliedrukmeter inbouwen
- Ik ga voor, tijdens en na het inbouwen mijn draadboom opknappen en ik laat het dus niet zitten voor later. Nu kan ik nog overal mooi bij.
Vandaag heb ik een vervangend onderdeel bij Wouth opgehaald (waarvoor nog dank!). Het is het knietje dat de luchtaanzuigbuis verbind met de slang naar het luchtfilter. Deze was bij mij gebroken en er zat nog ergens anders een gat in. Gelukkig hadden een aantal bus-forummers dit onderdeel over zodat ik ruim de keus had!
In de garage waar we hadden afgesproken stond een hele mooie T2. Ik heb hem even bewonderd en een hele schone motorruimte mogen aanschouwen. Ik durfde er verder niet veel foto’s van te maken.
Meer gele bus posts
Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.