Mark van Bustoys/-fever
Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.
Tijdens de kerstdagen verveelde ik me een beetje, dus heb ik een laserpen gekocht (8 euro) en daarmee één uitlijn adapter gemaakt op de draaibank. Hij is niet 100% nauwkeurig maar wel 99% en dat is altijd beter, als met het blote oog liggend onder de bus.
Foto’s vertellen meer als een verhaal.
Even uitlijnen op de draaibank en daarna zonder centerpunt ergens achter op de garage deur.
Vervolgens op de flens van de aandrijfas plaatsen zit ook en magneet van een radiospeaker op, zodat hij blijft zitten. Nu kan de Versnellingsbak in lijn afstellen en vastzetten (rechts/links uitlijnen)
Hetzelfde herhaald op de voordifferentieel. En wat blijkt nu de versnellingsbak en voordifferentieel staan in een V, V-bak +/- 3,2 graden en voor Diff 2,3 graden ten opzichte van de aandrijfas, maar wel in lijn.
Toch wat extra uitleg:
Alles wat ik heb kunnen vinden en heb gekregen aan informatie over hoge snelheid aandrijfassen ook van mede syncro eigenaren vanuit de gehele wereld, vertelt mij dat de maximale hoek van de homokineet niet meer mag zijn als 4 graden.
Natuurlijk mag de hoek niet nul zijn, omdat je altijd een beetje hoek op de homokineet nodig hebt.
De Syncro heeft niet echt mogelijkheden om de hoek te verstellen. Bij de versnellingsbak is dit nul, alleen link naar rechts verstelling, maar niet omhoog alleen omlaag met shimms.
Bij het voordiffertieel is meer mogelijk links – rechts omhoog met schimms maar niet omlaag en dat is ook bijna nooit wenselijk.
Horizotale uitlijning is altijd op nul stellen en de verticale uitlijning onder de 4 graden stellen (mooiste is 0.5 – 1,0 graden)
Meer hierover ook op de volgende sites:
Alister Bell met alignment tools
meer van Mark
Meer van de oude website van Bustoys/Busfever, geschreven door Mark.