Veelgestelde vragen, FAQ.

Er zijn altijd de veelgestelde vragen oftewel FAQ die steeds weer terug komen. Terwijl er zoveel informatie te vinden is, dus hier een helpende hand.

Gemaakt door Wijtske voor het VW T3 liefhebbers groep.

En zo zijn er nog een aantal vragen die op de bingo kaart kunnen;

Hebben jullie tips
over zonnepanelen?

Wat voor benzine
leidingen hebben jullie?

Welke kleur is
deze bus?

Waar zit het
ruitenwisser tankje?

Welke reserve onderdelen
nemen jullie mee?

Ik zal er eens een paar proberen te beantwoorden;

Hoe werkt de kachel?

De kachel van een T3 wordt bediend met de schuiven op het dashboard. Daar bedien je vooral de kachel die in het dashboard het zit alhoewel je met sommige bussen ook warme lucht naar achter kan blazen. Campervan Culture heeft er toevallig een sticker voor gemaakt.

Sticker van Campervan Culture

Er zit ook bij sommige bussen een kachel achterin onder de bank.

Als je meer van dit soort basis dingen wil weten kan het geen kwaad om eens de handleiding te lezen. Die vind je in de “bibliotheek” en een specifieke handleiding is deze; VAG Documentatie.

Wat voor interieur is dit?

Er zijn talloze varianten in het interieur te vinden. Dus het is niet makkelijk om ze allemaal op te noemen. Westfalia en Reimo zijn wel twee hele grote namen.

En dan heb je nog veel meer. Als je echt nieuwsgierig bent, kijk dan even op vwpix met alle folders van interieur voorbeelden. Hier zie je een voorbeeld van de gele bus en hier van de grijze syncro.

Grammy de LT28 heeft een Sven Hedin interieur.

Sven Hedin interior
Hoe werkt de koelkast?

Robin Oomkes, alias de “Westyman” heeft er een blog over geschreven, in ieder geval ook om de veelvoorkomende problemen met je koelkast op te lossen. De standaard Electrolux koelkast is een absorptiekoelkast van Electrolux. Het type plaatje zit in de koelkast, als je die opzoekt en er een zoekopdracht van maakt op google, dan kom je een heel eind. Hier is bijvoorbeeld één voor de RM182.

Als je koelkast het niet doet op 220 volt kan het de moeite waard zijn om deze uit te bouwen en 24 uur op de kop te zetten. De kristallen in de vloeistof komen dan weer los, meestal doet ie het daarna weer. Voor gas moet je dus bij de Westyman zijn.

Mocht je koelkast hierna je bier of wijn nog niet koelen, dan is het tijd voor een nieuwe compressorkoelkast. Deze hebben wij in Granny ingebouwd, maar ze zijn wel aan de prijs en hou er rekening mee dat hij lawaai maakt. De hele dag. En nacht 😉

Hoe heet die van jullie?

Dat wordt regelmatig gevraagd… misschien is het netjes om op de plek waar je het vraagt een bestaand bericht op te zoeken en daarop verder te borduren. Zo voorkom je de initiatie van steeds opnieuw de vraag beantwoorden.

De grijze syncro hebben we op grappige wijze maar Murphy gedoopt omdat we al jaren er mee bezig zijn en er steeds weer iets stuk gaat.

De naam van mijn bus (van Wijtske) is Granny. Deze naam had ze al toen wij haar kochten en dat is zo gebleven. Je kunt wel raden waarom, ze is namelijk nog in de originele kleur liangrün, oftewel appeltjesgroen. Omdat ze zo oud is past de naam Granny ook wel bij haar. En ja, ze is vrouwelijk 🙂 We hebben ook nog een witte VW LT28 met origineel Sven Hedin interieur, deze heet Svenny…

Het is een beetje gek om je bussen een naam te geven, maar toch doet bijna iedere bezitter van een T3 dit.

Hebben jullie aankoop tips?

Michel Gaastra heeft op teedrie.nl een goed artikel geschreven hierover.

Nog een extra tip: Als je een syncro koopt, check of je de specifieke syncro onderdelen hebt, want later is hier niet zo makkelijk meer aan te komen. Meer over de syncro.

Wie weet welk onderdeel dit is?

Voor sommigen is het een spel. En er zijn een paar heel goed in. Dit werd in de Facebook groep VW T3 liefhebbers uitgebreid gespeeld.

En anders raad ik van harte aan om eerst eens een blik te werpen in de ETKA, Volkswagen Online Catalog. Deze is alleen beschikbaar voor dealers en voor de mensen die etka googlen, want er zijn wat illegale versies online. Ow ja een T3 is een Type 2. Echt waar.

een voorbeeld van een plaatje in de ETKA.
Syncro of niet?

Een syncro is een unieke variant van een T3 waar alle wielen aangedreven kunnen zijn in plaats van standaard achterwiel aandrijving. Van de 1,3 miljoen waren er maar 3,34% een syncro dus onderdelen worden wat schaarser. Dus je moet een liefhebber zijn om er eentje aan te schaffen. Meer over de syncro of de nog schaarsere 16 inch uitvoering.

Te koop en te duur..

Het is wat de gek er voor geeft en het wordt nog gekker als iets origineel is. Er worden soms T1 busjes verkocht voor meer dan $200.000. Gelukkig is het niet zo gek met de T3’s, maar als je een T3 syncro in originele lak hebt met een Westfalia uitvoering dan ga je al gauw richting de €40.000. Maar je kan ook prima busjes kopen voor €4.000 waar je nog zelf wat aan moet klussen.

Plekken waar je busjes kan vinden;

Hoe bevestig ik een nieuw hefdak?

Nou er is nog een originele inbouwhandleiding. Deze variant hoort bij het originele pakket die je bij Westfalia kon kopen, genaamD Mozaik. Hierbij zaag je een kleiner gat in je dak dan vanaf de fabriek geleverde daken.

Wie heeft er een hefdak te koop?

Niemand eigenlijk, omdat het zeer gewilde objecten zijn. Toen de oldtimer regeling kwam te vervallen wilden een aantal de auto ombouwen naar een camper. Af en toe vind je ze nog op EBay.de en nog iets minder vaak op Marktplaats.nl. Je zou eventueel ook een sloper kunnen kopen.

Ze zijn ook nog nieuw te krijgen bij Space Roof in Engeland.

Waar kan ik goedkoop laten spuiten?

Het spuiten van de bus is eigenlijk niet eens het duurste. Het is het werk er om heen dat veel tijd en dus geld vergt. De grijze syncro was oorspronkelijk wit en ik heb best veel geld weg gebracht naar het schade bedrijf dat hem weer als nieuw heeft gemaakt. De meeste tijd ging zitten in het voorbereiden, ’ontdeuken’ en weer strak maken van de panelen.

Dus het wordt steeds goedkoper als het minder uren kost. Dus bij sommige bedrijven kan je een hoop zelf doen. Shoppen in een forum en zoeken naar eerdere berichten helpt al snel de juiste te vinden.

Help!

Ok.. waarmee? Het helpt altijd om zoveel mogelijk informatie te geven. Als je motor bijvoorbeeld niet start, hoor je hem wel rondgaande de startmotor? Hoor je eventueel wel een gezoem van de brandstofpomp (als je die normaal wel hoorde) etc. Hulp kan je altijd zoeken, maar geef een vertrekpunt om het ook te geven 😉

Ow en men kan in fora en facebook groepen ook een “second opinion“ geven. Maar onthoudt wel dat op de meeste sites en enthousiastelingen zijn en geen doorgewinterde experts.

Wie kan er overstofferen?

Er zijn een aantal professionele bedrijven die kunnen overstofferen, met name Meneer Sam is erg bekend. Maar vergis je niet in de prijs van overstofferen, dat is niet goedkoop. Omdat onze bussen meestal langer dan 30 jaar meegaan, is de stof ook vaak versleten. Je kunt een stoel of bank ook prima zelf overstofferen. Hou er wel rekening mee dat je een industriële naaimachine nodig hebt voor deze klus.

Er zijn op de T3 Liefhebbers ook twee mensen die voor de hobby overstofferen, dat zijn Danny van Doornen en Wijtske Kootstra (ik dus). Wij hebben een aantal stoelen al overgestoffeerd en weten dus de kneepjes van het vak. Je kunt ons altijd een berichtje sturen. Ik maak ook gordijntjes voor de bus, omdat die ook vaak versleten of zelfs helemaal verdwenen zijn. Of je wil gewoon wat nieuws.

Klus ruimte gezocht

Misschien heb je geluk en heb je een vriend en/of kennis die een ruimte heeft en anders is het gewoon de boel in de gaten houden. Er zijn hier en daar stallingen die beperkt sleutel-acties toe staan. Zelf doe ik het op het pad voor mijn huis.

En anders heb je nog wat professionele sleutel ruimtes waar je tegen een bepaald bedrag ook allerlei apparatuur kan gebruiken.

Een voorbeeld van zulke locaties;

Provincie/PlaatsWebsite
Drenthe
AssenDHZ Assen
EmmenDHZ Emmen
Flevoland
AlmereTotal Car service
AlmereDHZ garage Almere
AlmereDHZ garage de Automaten
AlmereDHZ garage de Steiger
Dronten4nop
LelystadDe Boorder
Friesland
DrachtenBen’s
FranekerDHZ Van den ende
GiekerkRooze
LeeuwardenDHZ Garage
SneekDHZ Sneek
Gelderland
ApeldoornDHZ Apeldoorn
BarneveldPit stop
BemmelCheck
BurenDHZ Buren
EdeDHZ Ede
ErmeloDHZ Ermelo
RuurloDHZ Ruurlo
SpankerenRubocar
Groningen
HoogezandAutoheere
HoogezandHVV BV
VeendamDHZ Veendam
Limburg
HeerlenHeerlen
LandgraafBremen DHZ
Sint JoostGarage Limburg
SwalmenDHZ Swalmen
WeertWeert
WeertSleutel zelf
Noord-Brabant
EindhovenDe Appel
EindhovenFormule 1
GeldropDoe Het Zelf Geldrop
HelmondAltunel Car Care
KruislandMartien Mooijman
NieuwkuijkDHZ Nieuwkuijk
OosterhoutRovers
ZevenbergenSelfService
Noord Holland
AlkmaarOverdie
AllkmaarSana
AmsterdamHobbyhal
AmsterdamSecurityhobbyhal
Heemskerkvan Tunen
HilversumAutoserviceklub
PurmerendVannijheu
Uithoornde Brug
ZwaagDoehetzelfgaragenederland
Overijssel
DeventerFixing up
HardenbergFix and go
ZwolleDhz Carfix
ZwolleMarven-techniek
ZwolleTomavi
ZwolleTravers
Zwolle87
Utrecht
AmersfoortRico
AmersfoortTop Service
NieuwegeinAuto Hobby Club
UtrechtHKN Carservice
UtrechtZuilen
WestbroekPlooij
ZeistHadria
Zeeland
HulstExclusive Classics DHZ
SerooskerkeDe Viking
SirjanslandBrug te huur
TerneuzenAuto Rio
Zuid Holland
BergschenhoekHobbyist Hobby Garage
Capelle a/d IJssel (alleen motorfietsen)Motorkelder
DordrechtSleutelwiel
HellevoetsluisFranky’s garage
HillegomZelfsleutelgarage
LeiderdorpDHZ Flexwheels
RotterdamDHZ Markos
RotterdamRodac Hobbygarage
SchiedamWAC
SliedrechtDe Molenstraat
SpijkenisseDoe Het Zelf Spijkenisse
VlaardingenLaroloods
Anti-diefstal beveiliging

Er wordt wel eens gezegd; 230 volt op de bus zetten of een hondendrinkbak voor je bus zetten.

Er zijn verschillende manieren om je bus te beveiligen. Vaak wordt er gesproken over de zogenaamde “bearlock“, een startonderbreker. Er zijn ook pedaalsloten te koop, als je de zoekopdracht pedaalslot intikt op de FB groep T3 Liefhebbers dan krijg je genoeg resultaten te zien.

Wij hebben zelf een GPS tracker in Granny liggen. Uiteraard op een niet zichtbare plek. Het schijnt dat dieven deze kunnen verstoren met een bepaald signaal, maar het geeft toch iets van een veilig gevoel dat je je bus kunt volgen als deze gestolen wordt.

Als je beseft dat de deuren van een T3 met een schroevendraaier opengemaakt kan worden kan je wellicht op dat vlak nog iets doen. Ik heb wel eens T3 bussen gezien waar binnen/buiten een extra hangslot hing en ik heb ook gezien dat mensen een camper-deurslot op de deuren schroefden.

Waar verzekeren?

Het zal een beetje zoeken zijn. Ga vooral eens ‘shoppen’ bij allerlei bedrijven. Het maakt bij sommige ook een verschil of het een camper is en/of een oldtimer.

Wat is mijn bus waard?

Als je wil weten wat je bus waard is, kun je hem het beste laten taxeren. Evert Laagland kan dat bijvoorbeeld. Als je je bus hebt opgeknapt, zowel interieur als exterieur, kan dat zeker een goede stap zijn, met name voor je verzekering.

Want als je met een kapotte motor in Italië staat en gerepatrieerd moet worden is de dagwaarde nihil, maar de taxatiewaarde (vaak) genoeg om de ANWB te overtuigen dat je geliefde busje toch echt naar huis gebracht moet worden. Toen de grijze syncro met panne stond heb ik de dame van de anwb op marktplaats laten kijken om te bewijzen dat het de moeite waard was om de auto terug te brengen.

De kosten van een taxatie zijn ongeveer 100-150 euro.

Gespot!

Er zijn op verschillende sites/groepen/fora ‘Gespot’ onderwerpen. Zoek en gij zult vinden en anders open je een eigen versie 😉

Transportje gezocht!

Vroeger zat ik op een Land Rover forum en was dit een serieuze vorm van transport. Nog steeds kan je kijken of mensen iets mee willen nemen. Alhoewel pakketpost ook een goed alternatief is, deze verstuur je al rond €6,95.

Rollen of spuiten?

Het beste is om hem te spuiten, zeker als je daar kwalitatief goede verf voor gebruikt. Maar een spuit installatie kost vaak geld en is ingewikkeld. Rollen is veel makkelijker en de opstartkosten zijn lager. En als je geduldig bent dan kan het een zeer nette afwerking worden. Zoek eens in de FB groep of het forum wat voor ervaringen worden gedeeld hierover.

Hebben jullie tips over zonnepanelen?

Jazeker! Er wordt vaak gevraagd hoeveel watt zonnepanelen je nodig bent voor je bus, maar dat is de verkeerde kant op redeneren. Het aantal watts van je zonnepaneel bepaalt namelijk alleen maar hoe snel je accu opgeladen wordt, maar zegt niks over de capaciteit die je nodig hebt om je elektrische apparaten te kunnen gebruiken.

Op deze site kun je uitrekenen hoe groot je accu moet zijn. Vervolgens bepaal je hoeveel watt zonnepanelen je nodig hebt. Wij hebben een 200 aH accu icm met een 100 watt zonnepaneel gekozen. Het zonnepaneel met toebehoren hebben wij besteld bij VC Trade, maar Kleinezonnepanelen verkoopt ook complete sets.

Wat voor benzineleidingen hebben jullie?

Met de inmenging van ethanol en het feit dat dit rubber wegvreet wordt het belangrijk welke benzine leidingen je gebruikt. Zelf vond ik een 100% ethanol bestendige slang en heb besloten deze te gebruiken. Lees er hier meer over.

Welke benzine tanken jullie?

Euro 95 wordt steeds meer verdund met ethanol. Tot 1 oktober 2015 was Euro 95 redelijk ethanol vrij en werd er tot maximum 5% toegevoegd. Vanaf 1 oktober is dit percentage opgeschroefd naar 10%. Dus veel mensen besluiten geen Euro 95 meer te tanken met hun oldtimer. Een mooi alternatief is Euro98 welke maximaal 5% ethanol bevat of premium brandstoffen, zoals V-Power, tanken. Deze premium brandstoffen hebben ondanks het E5 label vaak 0% ethanol.

Een alternatief is nog een soort Ethanol-killer bijvoegen in de tank. Dit kan goedkoper zijn dan de duurdere brandstoffen, het probleem is wel dat het moeilijk te bewijzen is dat het werkt.

Welke kleur is deze bus?

De kleurcodering vind je op een type plaatje in de bus. Deze zit onder de stoel, meer hierover; Plaatje onder de stoel. Kleurcodes van de originele kleuren vind je hier. Als de kleur van de bus er niet tussen zit dan is het heel lastig om op een foto/scherm de kleur te bepalen. Het beste kan je dan een RAL-kleurenwaaier kopen/lenen en zo de kleur bepalen.

Waar zit het ruitenwisser tankje?

Als je de mat of vloerbedekking optilt dan zie je een vulopening die leidt naar een tankje dat net achter de voorbumper zit.

Welke reserve onderdelen nemen jullie mee?

Wat je mee neemt is sterk afhankelijk van wat je doet, hoe lang je onderweg bent en wat je kennisniveau is. Je kan natuurlijk nieuwe lagers meenemen, maar als je niet weet hoe je ze vervangt onderweg kan het lastig zijn. Tenzij er een garage in de buurt is en onderdelen schaars zijn.

De standaard dingen als duc-tape en kabelbinders zijn onmisbaar. Ik zou ook een stuk koelwaterslang met bocht er in, een aantal bouten en moeren, aftakklem/snijblok voor draadbomen (voor nood) en natuurlijk vloeistoffen als motorolie, koelvloeistof en remvloeistof.

Het is handig op je eigen forum of Facebook groep ook eens te zoeken op reserve onderdelen, wie weet hebben ze nog wat specifieke tips voor jou. Handig is ook om bij ontwetende garages zelf even te kijken op de ETKA (even googlen) misschien kunnen ze onderdelen wel vinden op hun onderdeelnummer.

Wat voor luifel?

Een vraag die ook regelmatig voorbij komt is welke luifel moet/zal ik kopen? Dan zie je mensen adviseren om gewoon een soort doek (tarp) aan je auto vast te maken of bepaalde merken. Op Drenthe-Dakar.nl worden al deze opties eens besproken.