Schakelen verbeteren

De pook van een T3 is niet ideaal, hij kan breken en zit op een ongemakkelijke plek. Er zijn dus wat puntjes om het schakelen te verbeteren.

Als je naar moderne auto’s of zelfs een VW Golf uit dezelfde tijd kijkt dan schakelt een T3 een stuk slechter. De versnellingsbak zit achterin en de pook voorin moet deze via lange stangen bedienen. Zoals je het onderstaande plaatje kan zien wordt een beweging van de pook door draaien, duwen en trekken doorgegeven.

Werking van de schakelstang

Het schakelen in de grijze syncro was matig en we moesten roeren om bij de juiste versnelling te komen. Ik als “ervaren T3-rijder” had snel door waar de versnellingen zitten, maar het kon veel beter. Dan begint de zoektocht naar…. Hoe verbeteren we het? Dit hebben we gedaan op twee manieren.

Standaard pook

De standaard pook staat voor mij iets te ver naar voren. Ik moet me dus voorover buigen om de pook te pakken. Het zou fijn zijn om dit te veranderen. Je kan het schakelen van de standaard pook verbeteren met een tweetal aanpassingen;

Door de pook langer te maken en hem iets naar de bestuurder te kantelen wordt hij beter bereikbaar (Bij Bus-ok). Je kan ook de pook losmaken van de vloer en de opvulling er tussen zetten. Hierdoor komt het scharnierpunt iets omhoog en worden de bewegingen van bijvoorbeeld 1 naar 2 korter. (Bij Paruzzi)

Nog wat plaatjes van een standaard schakelpook.

Bigshot shifter

Volgens mij waren zij één van de eerste die het schakelen van de T3 wilden verbeteren. Het bedrijf is RSFab en bij het opstarten hadden ze een wat slechte naam qua leveringen. Ik gok dat dit nu verholpen is, zeker nu ze te koop zijn via een betrouwbare partner zoals Campervan Culture.

Een groot voordeel van dit systeem is dat er geen nylon/plastic onderdelen meer zitten rond/onder de pook. Hierdoor blijft de boel frisser omdat er geen slijtage is. Mogelijk moet je het af en toe wel smeren.

Mijn keuze om toch niet voor deze te gaan is de lompe pook. Het voordeel is wel weer de slanke voet waardoor je de originele pook-hoes nog kan gebruiken.

Je zal zelf wat onderzoek moeten plegen, hier help ik je graag op weg;

Campervan Culture installeert de big shot shifter

The 025Motorsport 711 shifter

Op het “Club 80-90 Forums”-forum bouwde Silverbullet een eigen pook systeem. Net als de big shot is deze geheel gebouwd in metalen waardoor het minder gevoelig is voor slijtage. Hij heeft ook een dikke veer er op zitten waardoor de pook in zijn vrij altijd in het midden staat.

Hier kan je wat meer informatie er over vinden.

Schakelen via de kabel

Dit is voor mij geen optie. Maar het was te grappig om het niet te noemen. Je kan ook je hele schakelstang systeem weggooien en het via kabels laten werken. Ik zag het hier; http://www.cableshift.com

Mijn keuze

Ik ben voor de 711 versie gegaan.

Nieuwe pook naast oude

Meer over de grijze syncro

Geef een reactie