Er zijn aardig wat busjes afgebrand vanwege verdroogde leidingen. Als Martijn onder de bus ligt te staren wijst hij op de slang van brandstof tank naar pomp. En die is behoorlijk verdroogd. Als de motor naar de specialist gaat om de koppen na te kijken pak ik de kans om de slangen op de tank ook te vernieuwen.
Gelukkig zijn de slangen tot op dat moment nog niet gaan lekken. Anders hadden we misschien dit soort beelden gepost.
De benzine tank zit er weer netjes bij;
Syncro tank, voor Syncro tank, na
Ethanol: E5, E10, E15 en E100
Er wordt steeds meer ethanol in onze benzine gemengd. Aan de pomp zie je dat je naast Euro 95 ook E10 kan tanken. E5, E10 zijn percentages hoeveel ethanol er in de benzine zit. E10 heeft dus 10% ethanol en 90% benzine. Het nadeel is dat de rubberen slangen hier slecht tegen kunnen. Ik heb contact gehad met Willem die al twee keer zijn slangen heeft laten vervangen omdat ze op zwollen. Ik heb voor de zekerheid waar mogelijk slangen gekocht die E100 (100% ethanol) aan kunnen.
Boodschappenlijstje
Ik pakte de Bentley en later ook het VAG boekje er bij om mijn brandstof slangen uit te zoeken. Uiteindelijk heb ik alles gewoon na gemeten op de thules waar de slangen overheen schuiven.
Bentley VAG
Het zou kunnen dat de ventilatie slangen anders zitten in de documentatie of op de bus. Dan kan het een Amerikaanse variant zijn. Daar heb ik hier een plaatje van.
Merk, type | Werkdruk | Diameter | Ethanol | Lengte |
---|---|---|---|---|
Cohline 2240 | 10 bar | 8mm | E100 | 4 m |
Cohline 2134 | 6 bar | 12mm | E10 | 2 m |
Cohline 2240 | 10 bar | 6mm | E100 | 3 m |
In het lijstje zie je dat ik geen slang heb besteld voor de retourleiding in de tank zelf. (Bruin in Bentley schema) Deze zat er bij mij ook al niet op. Het is belangrijk dat als je hier wel een slang voor bestelt dat hij zowel inwendig als uitwendig tegen ethanol kan. Deze slang wordt immers ondergedompeld in de tank en alle slangen in mijn lijstje zijn alleen inwendig “ethanol-proof“.
Lengte
Het boodschappenlijstje is persoonlijk wat ik nodig heb. Ik heb een syncro en dit type heeft een andere tank heeft dan een gewone 2wd T3 en ik heb een Subaru motorblok. Het kan dus qua lengte afwijken van andere configuraties.
Werkdruk
Voor motoren met injectoren is een werkdruk van 10 bar nodig. Voor motoren met een carburateur dan heb je al genoeg aan een slang die 6 bar gecertificeerd is. Er zijn ook wat slangen die gebruikt worden voor de tank-ventilatie. In theorie kan dat prima met 6 bar slangen, maar ik heb voor dezelfde soort/type slang gekozen, dus toch maar 10 bar.
Behalve de 12mm Cohline 2134, want er was geen 10 bar variant voor de 12mm diameter slang bij die leverancier.
Diameter
Kleuren benoemd in de tekst zijn de kleuren van het plaatje van de Bentley hierboven.
- 8mm
- Van de brandstof pomp naar het motorblok (donkergroen)
- De retourleiding naar de tank (felgroen)
- 12mm
- Van de tank naar de brandstof pomp (blauw)
- Van de tank naar de vulpijp om de lucht kwijt te kunnen tijdens het tanken (oranje)
- 6 mm
- De leidingen op de tank zelf aangesloten op de tankventielen die lopen naar de vulopening (rood)
Ethanol
Eigenlijk is het onzin om de ventilatie slangen op E100 te bestellen. Het gaat immers om lucht en benzine dampen. Toch wilde ik niet meer op mijn tank hoeven kijken dus ik koos er voor om zo ethanol en druk bestendig als mogelijk te zijn. Zo hoef ik me geen zorgen te maken. Overkill, ik weet het, persoonlijke keuze.
Voor de slangen van en naar de motor heb ik voor E100 gekozen om toekomstbestendig te zijn, stel dat het ethanol percentage verhoogd zou worden. De 12mm, Cohline 2134, slangen waren helaas niet in E100 variant te krijgen. Onder op mijn tank naar mijn benzinepomp had ik dat wel graag gehad. Nu houd ik het gewoon goed in de gaten, de slang is ook onder de auto goed te zien en niet in de buurt van mijn hete uitlaat. Voor de ont-/beluchting van de tank hoeft het niet perse E100 te zijn, dus daar maak ik me niet te veel zorgen over.