In de post Elektrische componenten in de bus heb ik het één en ander uiteen gezet. Ik ben dus erg van de blauwe kant (kleur van Victron) en realiseer ik ook. Het is ook een veel gebruikt merk in de botenbouw, dus ik heb er vertrouwen in. Mijn bus heeft 4×4 en alhoewel ik niet heel extreem werk verwacht is het wel fijn dat de apparatuur tegen verschillende hellingshoeken kan en tegen trillingen. Hier het elektrische componenten alternatief op mijn keuze.

Alternatieven qua componenten

Uiteraard heb ik ook gekeken naar alternatieven en die wil ik ook graag delen.

Alternatief voor de functies van de Victron MultiPlus Compact 12v | 1600W | 70A
Omvormer voor 230v spanning
Je kan op allerlei plekken, soms zelfs bij tankstations, omvormers kopen die je kan aansluiten via de sigaretten aansluiting. Daarmee kan je prima een camera of smartphone mee opladen, maar als je de computer aan wilt sluiten moet je al gauw een zuivere sinus-omvormer hebben. Als je deze niet hebt kan het ook goed gaan, maar kan het ook storingen opleveren. Kijk ook goed naar het wattage van de omvormer, sommigen leveren maar 20 watt en daarmee kan je net een iPad en iPhone tegelijk mee opladen, maar meer ook niet. In mijn voorbeeld maak ik gebruik van een 1600 watt omvormer met een piekbelasting van 3000 watt.

Meer info over omvormers: Camperforum.nl: Omvormer

Paal/omvormer (230v) schakelaar
Deze schakelaar wisselt van omvormer naar de paal als deze wordt aangesloten. Zo ben je er van verzekerd dat je altijd 230v tot je beschikking hebt. Bij het schakelen kan de stroom een fractie van een seconden onderbroken worden. Als je een schakelaar als deze niet opneemt in je systeem dan heb je kans dat 230v geleverd wordt door de omvormer èn de paal en dat kan tot storingen leiden waarbij zelfs de omvormer beschadigd kan raken.

Meer info over deze schakelaar: WvOpzeeland.nl: Omschakel relais omvormer/wal (paal) spanning

Acculader + onderhoud bij stroom van de paal
CTEK maakt hele goede acculaders waarbij je zelfs versies hebt die verschillende accu’s tegelijk kan laden. Daarnaast hebben ze ook nog de optie om onderhoud te plegen (ingewikkeld proces waarbij de accu-duur verlengd wordt), dus ik zou zeker daarna kijken. Daarnaast zijn het ook druppelladers wat erg belangrijk is. Als je een ongecontroleerde acculader hebt kunnen je accu’s gaan koken met het gevaar dat er gas vrijkomt. Als de acculader aansluit op een stopcontact die alleen stroom krijgt via de paal heb je een prima oplossing. Verder kan je deze lader dan ook nog gebruiken voor je motor, andere auto’s etc. Ik raad CTEK aan, maar er zijn ook verschillende andere mogelijkheden.

Meer info over de CTEK acculader: CTEK acculader

Te kort aantal ampère voor het verbruik (aan de paal) uit accu halen
Volgens mij is er geen apparaat die dit zomaar doet. Maar mocht iemand het met me oneens zijn dan hoor ik het graag.

Alternatief voor de functies van de Victron BMV 600S
Als je inzichtelijk wilt maken hoe het met je accu staat kan je al simpelweg het voltage meten, dus met een voltage meter zou je in principe al klaar zijn. Als deze niet continu aan staat (in verband met sluipverbruik) dan check je deze desgewenst. Je moet je er dan wel even in verdiepen bij welk voltage je accu vol is en bij welke hij leeg is. Deze waardes verschillen ook nog eens per soort accu.
Je kunt er meer overlezen op het Forum Elektrisch Vervoer Nederland.
Als je een zware belasting uitvoert of snel wilt laden heb je ook nog eens last van het Peukert effect. Daarom heb ik voor een batterij bewaker gekozen die dit voor mij uitvoert.

Een idee voor een accu monitor: Accumonitor.nl: accubewaking

Alternatief voor de functies van de Victron Cyrix
Je zult het huishoud-net en het startaccu-net van elkaar moeten scheiden anders wordt nog steeds je startaccu leeg getrokken met als gevolg dat de accu stuk gaat of dat je domweg de auto niet meer gestart krijgt. De Cyrix is computergestuurd en schakelt automatisch, maar je kan een zwaar relais nemen en deze semi-automatisch laten schakelen. Je neemt een zwaar relais dat standaard open staat, je koppelt de stuurstroom aan de dynamo. Zo zal het relais activeren (en het HH-net en start-net aan elkaar koppelen) zodat de dynamo beide accu’s kan laden. Je hebt ook een mosfet die je kan gebruiken en het loont om even een avondje te googlen welke oplossing beste bij jouw wens past. Je zou zelfs nog kunnen kiezen voor een hand-schakelaar, maar als je dat vergeet wordt òf je huishoud accu niet geladen òf trek je alsnog je startaccu leeg, het vergt enige discipline.

Google bijvoorbeeld naar: huishoud startaccu scheiden

Alternatief voor de Optima BlueTop 2x75Ah
Tja, wat maakt een goede tractie-accu? Want dat zoek je, tractie-accu’s laten zich verder ontladen dan de accu’s die wij kennen en veelal gebruikt worden als startaccu. Hierover zijn vele websites gevuld en verhalen geschreven. Ook hier kan ik je niet echt een richting opsturen en raad ik te googlen.

Een mooie start voor de zoektocht: NKC.nl: “De Huishoudaccu, mag het ietsje meer zijn?”
De link is intussen niet meer bereikbaar…

Alternatief voor de Optima YellowTop
Een willekeurige startaccu bedoeld voor je auto is in principe al afdoende. Mocht je met dezelfde overwegingen zitten als ik waarbij ik ietsje meer Ah wil hebben in de accu, dan red je het vast om een goede accu te vinden!

Alternatief voor de Victron Shore Power Cable & Connector
Iedereen die gekampeerd heeft kent vast de zwarte kabels met blauwe stekkers. Deze kan je bij elke standaard kampeerwinkel kopen op de gewenste lengte. Je zou zelfs een kabel via een raam naar binnen kunnen leiden en daar een stekkerdoos op aan kunnen sluiten, dus het hoeft niet veel te kosten of knutselwerk te zijn.

Voor een idee wat er op de markt is kan je hier alvast neuzen: De Wit Schijndel: CEE kabels en stekkers

meer ‘functionele camper’ posts