VW busjes, een T-iets

Als ik uitleg dat ik een busje heb denken ze dat ik een hippie busje heb, oftewel een T1 of T2. Ik heb een T3 en leg uit wat het is. VW busjes, een T-iets

Ik zeg wel eens dat ik een T3 heb en dan gaan sommige mensen glazig kijken. Het is een type aanduiding die veel gebruikt wordt als het gaat om oude Volkswagen Transporters. T1, T2, VW busjes, een T-iets

Ooit begon met het de kever. Toen wilde men een grotere auto en bedacht Pon, een Nederlandse VW dealer in Nederland, een grotere versie van de kever. Uiteindelijk werden deze plannen uitgewerkt en in 1950 gepresenteerd als de Volkswagen Type 2. De kever was immers Type 1. Uiteindelijk is de benaming Type 2 vervangen door Transporter en intussen zijn we al toe aan Transporter 5 oftewel afgekort T5.

T1

T1 was dus de allereerste. Uitgebracht in 1950 tot 1967 en zelfs in Brazilië tot 1975. Voor een goede gebruikte moet je nu op z’n minst 30.000 a 40.0000 euro neerleggen en dan moet er nog een hoop aan gebeuren. Een originele topper heeft ooit eens 235.000 dollar opgebracht. (bron)

T2

T2 was de opvolger van het populaire busje en verschillende updates werden uitgevoerd door de toevoeging van a, b, c (T2c etc). Uitgebracht in 1967 tot 1980 en in Brazilië worden ze nu nog geproduceerd. Voor een goede gebruikte moet je nu op z’n minst 20.000 tot 30.0000 euro neerleggen.

T3

T3 was de versie waar de luchtgekoelde motor vervangen werd door de watergekoelde variant. Officieel heet hij trouwens T2,5 en in Engeland zal je hem ook vaak daaronder terug vinden. Uitgebracht in 1979 tot 1992 en in Zuid-Afrika tot 2003. Voor een goede gebruikte moet je nu ongeveer 8.000 tot 10.000 euro neerleggen.

Onze grijze syncro

T4

Uiteindelijk vernieuwde Volkswagen de Transporter reeks door de motor voorin te plaatsen en over te stappen op voorwielaandrijving. Deze bus werd uitgebracht in 1990 tot 2004. Voor een goede gebruikte moet je nu ongeveer 5.000 tot 10.000 euro neerleggen. Voor een leuke vergelijking tussen T3 en T4 moet je eens hier kijken. Dit was ook het tweede en laatste model Transporter dat zijn 4×4 syncro noemde.

T5

Dit model vanaf 2003 tot en met 2015. Voor een goede gebruikte moet je nu ongeveer 12.000 tot 25.000 euro rekenen. Nieuw bij de T5 was dat de versnellingspook in het dashboard was geplaatst. Ook de uitrusting en het aantal opties was flink uitgebreid. 4×4 aandrijving werd 4Motion.

T6

Dit is het huidige model. In 2015 werd, 65 jaar na de introductie van de T1, de T5 door de T6 opgevolgd met een scherper gelijnde carrosserie, een vernieuwd cabine interieur.

T6.1

De criticus in mij verzucht dat er weinig verschil meer is in de T5 en de T6. Misschien is er intern een hoop gebeurd, maar de stappen extern zie je nauwelijks. Misschien hebben ze daarom ook geen T7 uitgebracht, maar een update op de T6, een T6.1. Verkrijgbaar vanaf 2019. De Two-tone kleuren zijn wel een leuk gebaar naar het verleden.

Conclusie

Alle bedragen zijn geschat en ik kan er best naast zitten. Daarnaast is de prijs sterk afhankelijk van het model waar je naar op zoek bent. Zelf vind ik de T3 een mooi compromis. Nog niet zo populair en daardoor betaalbaar, maar wel een oldtimer met zijn voor- en nadelen.

bron en meer info: Transporter op Wikipedia

Geef een reactie