Er stond een caravelle bank achterin dat op zich goed zit, maar ik wilde een mogelijkheid om er in te kunnen slapen. Even heb ik uitgezocht of ik deze bank kon ombouwen met andere scharnieren, maar heb toch voor een bank uit een multivan gekozen. Verdere verbeteringen waren het lelijke tapijt en de dunne wandbekleding. Ik kan nog een hoop aan het interieur verbeteren.
De eerste focus was de bank er uit te halen en de loshangende panelen. Het is best grappig hoe de vorige eigenaren tijdens hun laatste reis allemaal kreten hebben verzameld:
Als ik het tijdens de koop even serieus had gelezen dan had ik wat hints kunnen krijgen over de staat van de bus. Vooral “Occhio Ala Batteria” had ik moeten begrijpen voordat ik er mee naar Oostenrijk ging en er allemaal problemen mee kreeg.
– Lees hier meer over: Skileraar en de autoproblemen & Terug in NL met autopech.
Deze hardboard wandjes haalde ik er uit en gingen meteen de grijze bak in. Daarachter kwam een hoop piepschuim en pur-srchuim te voorschijn. Vooral dat laatst was erg vervelend om er uit te peuteren. Uiteindelijk had ik alles er uit en redelijk schoon gemaakt en heb ik het multivan interieur er in gezet. Het schot achter de voorstoelen heb ik verwijderd zodat je makkelijk tussen de stoelen naar achter kan lopen.
– Lees er hier meer over: Het interieur er in en uit
Na een tijdje, vooral na een aanhoudende koude lente, was het tijd om mijn bus te isoleren. Er zijn allerlei theorieën wat je kan doen om je bus goed te isoleren. Je mag volgens de discussies allerlei stoffen vooral niet gebruiken. Een voorbeeld van een aantal discussies vind je hier:
- Bus-forum.nl: Het grote avontuur
- Bus-forum.nl: Restauratie update
- Bus-forum.nl: Purschuim / bouwtekening
- Bus-forum.nl: Glaswol inpakken
- Bus-forum.nl: Isolatie holleruimte met glaswol
Eerst heb ik de auto ontdreund met speciale bitumen-matten, voor ontdreuning, die ik heb gekocht bij Conrad. Deze hoef je niet aansluitend te plaatsen en moet je enkel af en toe aanbrengen om trillingen te dempen. Hier moet je denken aan de vloer, stoelbakken, maar ook de zijwanden.
En ineens kom ik heel veel glasfiber matjes tegen in mijn carrosserie en ik besluit uit te kijken naar eventueel een nieuwe carrosserie. Mijn aandrijflijn is immers top opgeknapt. En dan kom ik ineens een VW T3 syncro, de grijze syncro, tegen en besluit ik het project de gele bus te staken….