Kreukelzone T3 en het reservewiel

Een T3 was voor zijn tijd een hele veilige auto, hier meer over de kreukelzone met het reservewiel en de beruchte crash test.

Af en toe zie je op de T3 kanalen (Facebook, fora, etc) weer een filmpje voorbij komen waar een T3 bus compleet wordt verkreukeld. Vrienden sturen het naar me door met de boodschap: “Lekker veilig šŸ˜‘”.

Het betreffende filmpje, maar dan uitgelegd
Een VW promo-filmpje over veiligheid

Het bleek dus niet zo zwart wit te zijn. Hierboven links heb je het zogenaamde filmpje, maar dan uitgelegd en rechts een serieuze crash test, nou ja in de vorm van een promo-film van Volkswagen.

Het reserve wiel

Je hoort wel eens mensen zeggen dat het belangrijk is dat het reservewiel op zijn plek zit omdat het een onderdeel is van de kreukelzone. Anderen wimpelen dit weer af als onzin. Maar ze hebben het gelijk. Het reservewiel is hier inderdaad een belangrijk onderdeel van.

Volkswagen had allerlei materiaal voor dealers en garages uitgebracht en in “VW Selbststudienprogramm Nr. 24” staat geschreven;

Der Aufbau ist eine selbsttragende Sicherheitszelle.
Der stabil ausgebildete TrƤger fĆ¼r den StoƟfƤnger mit dem dahinter liegenden Reserverad nimmt beim Aufprall viel Energie auf. ā€¦.

Volkswagen

Een vertaling luidt grofweg:
“De structuur is een zelfvoorzienende beveiligingscel. De stevige drager voor de bumper met het reservewiel erachter neemt bij een aanrijding veel energie op. … “

Dus als je een lekke band hebt is het aan te raden om het reservewiel te vervangen voor de band die je verwisselt om je kreukelzone intact te houden.

Bij mijn 16″ syncro past het reservewiel er helaas niet, dus ik zal daar iets missen. Gelukkig heb ik aardig wat verstevigingen van de fabriek uit en daarnaast ook nog een origineel glijframe. Dat zal ook een hoop energie absorberen.

Meer info over deze informatie vind je hier.

Geef een antwoord