De auto piept en kraakt als ik over klinkers rijd en de vering een beetje belast. Mijn vriendin haalt haar schouders op terwijl ik bijna in het stuur hap van frustratie. Dat moet anders. Als hij even op de brug staat dan valt het op dat de stabilisator stang heel ruim in zijn rubbers hangt. Deze moeten dus vervangen worden. Dat zal wat schelen;
Iemand heeft een YouTube filmpje gemaakt over hoe hij de rubbers voor Powerflex varianten heeft vervangen. Goed is wel om te checken of je een 19mm, 21mm of 23mm variant hebt van de stabilisator stang.
Ik haalde een set voor veren en schokdempers op voor een syncro. Een 16 inch en 14 inch heeft in principe dezelfde veren en schokdempers. Ik ben uiteindelijk voor de set gegaan van van Busschmiede waarin heavy track koni’s zitten en veren waardoor ik potentieel 5cm hoger op de wielen kom te staan.
Het is een hoop gedoe om de boel los te krijgen. Het koste ons tweeëneenhalf uur om 1 kant te doen. Vergeet vooral het busje bovenop het rubber van de schokdemper niet. In het onderstaande plaatje heet het ‘Spacer sleeve’.
En zo komt de boel in elkaar.
Met nieuwe rubbers wordt mijn stabilisator-stang weer gemonteerd.Het was een monster om de steuntjes naar mijn fuseehuis te vervangen. Ik kon geen juist passende vinden. De scheve variant speciaal voor de syncro kwam zo onder een hoek te staan dat hij boven weer van het rubber af schoof.
Mijn buurman is erg handig en hij heeft de oude weer zo opgeknapt dat ze weer onder mijn bus konden. Wie weet vind ik eens netjes nieuwe, maar dat is niet vandaag 🙂
En als je aan de ophanging zit is het verstandig om de boel weer uit te lijnen. De auto kreeg ik met iets meer moeite de bocht door en hij ging niet weer terug naar zijn originele spoor. De wielvlucht moest aangepast worden. Dus dat heb ik maar even bij Velko laten doen.
1 reactie
velko? daar woon ik dichtbij 🙂