Douwe, die ik ken via het Bus-forum, is verdomd handig met T3 busjes en een las apparaat. Hij bouwde een T3 bus-aanhanger. Op het Bus-Forum heeft hij wat foto’s geplaatst en uitgelegd hoe hij het heeft gedaan. Hij nam een T3 DoKa en zaagde een stuk er af. En zo ontstond een caravan van een DoKa; Dokaravan?
Wat feitjes
- De as is een geremde Al-ko as met zogenaamde terugloop-rem-inrichting, zodat de remmerij alleen maar remt voorwaartse richting
- De restanten van de bus staat weer zo’n 8 centimeter lager dan origineel. In verband met wind vangen, daarnaast staat ook nog stoer
- De dissel bestaat uit een 70×40 kokerbalk
- Hij is bewust langs de kokerbalken gelegd en tot aan de dwarsbalk van de kriksteun gelast om de trekkracht zoveel mogelijk te verdelen
- De koplampen zijn vervangen voor een combinatie van achter-/remlichten
- Wat betreft de eisen voor de bouw van de aanhanger; beneden de 750 kilo hoeft een aanhanger niet gekeurd te worden. Uiteraard zorgt Douwe dat de aanhanger veilig de weg op kunnen
- Triangel is 70*40, kogeldruk 50kg en totaal gewicht is 620 kg.
Hier is het origineel van de bovenstaande foto’s en tekst: Servicebus /project dóókes doka