Bij de aanschaf heeft mijn bus een water gekoelde benzine boxer. Dit is de motor die er origineel in hoort te zitten: een 2.1L DJ motor met met 112pk. En deze heb ik helaas stuk gereden tijdens een rit in Bouillon. Waarschijnlijk heb ik een tak geraakt en daarmee mijn oliefilter ingedeukt. Zonder olie gaat een motor helaas al gauw stuk.
– Bekijk het filmpje van die (korte) reis: Een T3 bus in het bos
Ik heb nagedacht wat ik wilde en gekeken wat er mogelijk was. Het plaatselijke revisie bedrijf wil mijn blok niet reviseren: het blok is te exotisch qua onderdelen. Een vervangend blok kost tegen de 4.000 euro bij de meeste bedrijven. En zo zoekend op internet kom ik ook aardig wat bedrijven tegen die een alternatief bieden. Subaru levert nog steeds boxer-motoren in haar auto’s en maakt zo een interessante en modernere vervanging voor de 30 jaar oude VW boxer motoren. Dit is wordt vooral veel in Amerika gedaan.
– Lees hier van Autovisie over de rij impressie van een Subaru Legacy
– Lees hier meer over de overpeinzingen: DJ motor kapot, wat nu?
Uiteindelijk besluit ik voor een Subaru EJ25 te gaan, een 2.5L motorblok. Via marktplaats vind ik een Subaru Legacy uit 2000 en dit is meteen een mooie auto om de winter te overbruggen. Nu het besluit vast staat kan ik verder op onderzoek uit wat er allemaal nodig is.
– Lees er hier meer over: Boodschappenlijst Subaru ombouw
Bij mijn gele bus project heb ik de motor laten opknappen en dat was uiteindelijk geen overbodige luxe. De krukas was beschadigd door naar binnen gelekt water en het bleek verstandig dat alles nagekeken werd en schoongemaakt. Voor de Subaru motor heb ik hetzelfde plan. Ik kom uit bij Brian de Vries van OTOMOTOR en na een gesprekje overtuigt hij me om alles bij hem te doen en niet alleen de revisie.
Het Otomotor faal-project
Brian begint er aan, haalt het motorblok uit de auto en frist deze op. De Legacy had ongeveer 300.000km afgelegd en de motor had aardig wat misbruik overleefd de laatste duizenden kilometers, hier rechts zie je het vliegwiel.
Brian overtuigt mij om over te stappen naar een programmeerbare ECU en kabelboom van BS-Autotune in plaats van de ECU afgestemd op een Legacy.
Dit blijkt één van de vele vergissingen die ik bij Brian had. Hij had veel contact met BS-Autotune, maar ze komen met mijn bus niet verder. Het blijkt dat Brian net onbetrouwbaar was voor hen als voor mij was. Mijn kabelboom wordt kapot geknipt in voorbereiding voor de ECU, BS-Autotune stopt er (waarschijnlijk terecht) mee en ik zit met een incomplete kabelboom. Brian staat er weer alleen voor en mijn project verdwijnt onder het stof. Ik mag niet helpen, er komen geen foto’s meer; radiostilte.
– Lees hier meer over Het slopen van de Subaru
In de zomer van 2015 voer ik de druk op. Hij vertelt dat zijn lichaam niet meer mee werkt en vraagt me om nog iets meer geduld te hebben. In oktober hebben we weer een gesprek en stelt hij zichzelf een ultimatum: Eind 2015 is de bus klaar. Ik geef hem nog wat uitloop in januari, probeer contact te krijgen, uiteindelijk eind januari heb ik de bus opgehaald. Later blijkt dat ik aardig wat onderdelen mis zoals mijn originele motor en elk onderdeel dat hij heeft aangeraakt moet ik opnieuw maken, opknappen of kopen. Hier heb ik tweeënhalf jaar op gewacht.
Exit OTOMOTOR, welkom Friesland
Ik besluit na een gesprek met René Hofstede van Evolution Speedbarn dat hij mijn bus gaat afmaken. Als ik in Friesland kom schrikt hij echter van het werk dat er nog moest gebeuren. En hij geeft aan dat hij voor een project van deze grootte toch te weinig kennis heeft van de T3. Hij brengt me in contact met Klaas in Bolsward. Heerlijk, open communicatie.
Die haalt de bus op en repareert de remmen rondom, de tank en alle loshangende zaken in drie zaterdagen. Ik kan elk weekend langs komen om mee te helpen en zo wat van mijn bus te leren. De vierde zaterdag hebben René, Klaas en ik samen de motor, bak in de auto gehangen. De door Brian gelaste motorbeugel is niet geschikt voor een syncro en gaat naar een andere bus. Ik krijg een nieuwe.
Na bijna drie jaar en met heel veel onderdelen die ik weer opnieuw moet zoeken, kopen of heb gekregen van Klaas uit zijn enorme magazijn is mijn auto weer compleet. Gelukkig krijg ik ook nog wat essentiële dingen van René Vis waar mijn versnellingsbak en het voor-differentieel een opfrisbeurt krijgt.
After market ECU
Het wordt tijd om de bus weg te halen bij Klaas. Omdat de de kabelboom kapot is besluit ik toch naar een after market ECU en draadboom te kijken. Ik breng hem naar Jerry, die een Subaru tuner is. Hij maakt een nieuwe kabelboom die past op de VW bus en op de nog bestaande bedrading van de motor. Uiteindelijk blijft hij hier ruim een jaar staan omdat Jerry tegen van alles aan loopt. De speciaal door Brian gelaste carterpan lekt door de lasnaden, de motor staat niet op tijd. Ik laat de small car carterpan uit Amerika komen van mijn boodschappenlijstje en Jerry zet hem op tijd.
– Zie hier nog eens de boodschappenlijst Subaru ombouw
Jerry vraagt me om hem vooral niet aan te raden bij de VW bus clubs, want hij gaat nooit meer zo’n project aannemen. Hij heeft genoeg werk in Subaru’s en andere complete projecten.
– Lees er hier meer over: It’s alive! Ongeveer..
Bij JMTuning laat ik een nieuwe uitlaat lassen speciaal aangepast op de bus en de motor. Het kost iets meer dan iets van de plank, maar mijn buren schrikken nu niet meer wakker als ik de bus start.
Tot slot gaat de bus weer terug naar Klaas om hem APK-waardig te maken en op kenteken te zetten. Uiteindelijk zijn Klaas en ik samen zes uurtjes bezig om de laatste dingen aan te sluiten en na te kijken. Op 8 januari 2018 heb ik een afspraak bij de RDW om de auto op een Nederlands kenteken te zetten en meteen een APK keuring te doen. Op 25-01-2018 staat de auto op Nederlands kenteken.
Het staartje van het Subaru verhaal
In 2018 gaan we op vakantie met de bus. Hij is APK gekeurd en rijdt goed. Toch komen we niet op eigen kracht thuis en weer moet de ANWB de bus naar huis brengen. Het motorblok heeft het opgegeven. Het werk van Brian moeten we nog ongedaan maken. Ik breng het motorblok weg en laat hem nu goed reviseren. Eenmaal terug in de auto, zou het eindelijk klaar zijn met dat motorblok gehannes?
Het is nog niet klaar
Mijn bus doet het prima zonder een thermostaat er in, maar ik wil graag de motor compleet hebben zoals het hoort. Ik haal een Subaru thermostaat, maar kom er achter dat in mijn huidige (RJES) schema de thermostaat laat of niet goed open gaat. Ik leg de koelschema’s naast elkaar en besluit de Tom Shiels kant op te gaan.
– Lees hier meer over koelsystemen met een Subaru motor
Voor het motorblok is het te laat. Hij is twee keer erg heet geworden en er komt rook uit de koelvloeistof. Waarschijnlijk is er iets mis met de koppakking en de motor moet er voor de vierde keer uit.
Is het dan nu klaar?
De motor is weer weg geweest naar Westra en ze hebben het motorblok weer helemaal in orde gemaakt. De koppen eerder weer gevlakt en met weer nieuwe onderdelen in elkaar gezet.
Met een adapter van Tom Shiels lijkt het koelsysteem nu op orde te zijn. De kachel doet het! En de koeling lijkt stabiel te zijn. De net nieuwe, after market, waterpomp heb ik vervangen voor een originele Subaru waterpomp en dat lijkt ook een groot verschil te zijn. Er zijn nog een paar kleine problemen;
- Temperatuur sensor past niet op de meter in het dashboard.
- Toerenteller sensor past niet op de wijzer in het dashboard. (oplossing)
Nog even een andere ECU
Ik had een ECU van ECUMaster, een bedrijf uit Polen. Helaas lukt het met deze ECU niet om de bus goed te laten lopen met de EJ25 motor. We stappen over op MaxxECU en die leveren een update waarmee de bus het eindelijk goed doet. Nu kunnen we met de bus op stap!
– Lees hier meer over de nieuwe ECU