De bus laten spuiten

Op aanraden ga ik de bus laten spuiten. Maar ik wil dat alles mooi en netjes wordt dus ik kies ook voor nieuwe emblemen en rubbers. Hier meer informatie.

De bus is nu een beetje een lappendeken van oppervlakte roest. Het is niet heel erg, maar als we het zo een tijdje laten dan wordt het een roestbus. Zonde van al het geld dat we dan in de techniek hebben gestopt. Dus op zoek naar een spuiter.

We vonden er eentje in Winkel dankzij een T3 liefhebber in de buurt. Hij wilde alleen niet zomaar spuiten. Het moest en zou dan ook een soort van restauratie worden. Deukjes er uit, roest wegwerken uit de naden en vanachter de voorbumper. De prijs loog er niet om, maar zo te horen wordt de bus wel grondig aangepakt. Dat moesten we dus maar doen.

Ik had enorme problemen om de glij-rubbers te vinden waarin de schuiframen zitten. Uiteindelijk ontdek ik welk merk ramen ik heb en koop ik bij een webwinkel een compleet nieuwe set helemaal compleet en die plak ik in de bus. Na weken zoeken en wachten op rubbers.

Je kunt alle maten bij ze krijgen. Uiteindelijk kocht ik deze; Farnier Penin.

Farnier Penin

Nieuwe emblemen

Ik ga online om alvast wat nieuwe logo’s/emblemen te kopen. Ik wil niet dat ze de logo’s van de bus afhalen en er niet meer op krijgen. Of dat er een vaal en versleten Volkswagen achterop een strak gespoten bus staat. Dus de volgende logo’s heb ik besteld;

Uiteindelijk ga ik verschillende sites langs om de logo’s te vinden.

VW Volkswagen & Syncro embleem kan je vinden bij BrickwerksCampervan Culture. Je kan eventueel de Puch badge ook bij Campervan Culture vinden. Maar dat vond ik met £42 veel te duur.

Helaas was het VW embleem uitverkocht bij allebei de partijen en moest ik ergens anders heen. Uiteindelijk heb ik mijn VW Volkswagen embleem gekocht bij BusOk. De Syncro badge komt bij Campervan Culture vandaan en om de zendkosten een beetje te delen over twee producten doe ik er nog een Steyr-Puch sticker bij.

De Puch badge kan je dus via VW shops vinden, maar het goedkoopst zag ik hem bij de bron. Puch.at, daar kostte het me €21, een stuk goedkoper dan de € 47 uit Engeland. Ik neem aan dat Puch de originele kwaliteit verkoopt. Ik heb meteen een origineel EHBO/nood pakket van Steyr-Puch er bij gekocht.

Hier rechts vind je wat linkjes, maar je kan ook zelf een zoektocht uitvoeren op de webshops, ze staan hier op een rij; T3 bibliotheek.

Nieuwe rubbers

Ik praat met Castricum Repair, het bedrijf dat mijn bus gaat spuiten, en ze zeggen dat ze rubbers meestal laten zitten omdat ze niet heel van de bus komen.

Toeval wil dat T3bus.nl er net mee gaat stoppen en ik bestel zoveel mogelijk raam- en deurrubbers tegen 50% korting. De rest haal ik bij Brickwerks omdat ik altijd wel enthousiast ben van hun kwaliteit en dat ze de laagste prijs hebben. Maar dat heeft misschien ook met de lage stand van de pond te maken.

– Welke ik allemaal nodig heb lees je hier; Nieuwe raam en deur rubbers

Het resultaat mag er zijn.

Wat kost het?

Er zullen vast mensen zijn die zich afvragen wat het me allemaal gekost heeft; Het spuitwerk. De rubbers etc. Ik kan er niet echt een bedrag op vast zetten. Het degelijk spuiten van je bus hangt van een aantal factoren af;

  • Wat is de staat van je plaatwerk, roest? deuken?
  • Wat is de gewenste kwaliteit van het spuitwerk?
  • En hoever wil je gaan?
  • Wat is de kwaliteit van de verf
  • Hoe lever je de auto af? Gedemonteerd of “as-is”

Ik heb besloten nieuwe rubbers te bestellen. Dat kost bij elkaar bijna €700 en met nieuwe emblemen kan je er ongeveer €100 bovenop doen. Straks hebben wij een nieuwe bus. Maar daar moet je ook bereid zijn om in te investeren.

Ik raad je van harte aan als je in kop van Noord-Holland woont om contact op te nemen met Castricum Repair. Zij gaan samen met je kritisch naar je bus kijken en bieden een eerlijke prijs.

Meer over deze syncro

Geef een reactie