Kleine update…
Intussen is hij niet meer wit, maar muisgrijs 😛
Hij rijdt al een tijdje rond in Europa, maar sinds kort rijd ik er in, in Nederland! Ik heb een nieuwe T3 bus, tja het is de tweede al, maar dit is dè bus. Dus hierna houd ik er mee op. Hier vind je trouwens de oorspronkelijke ‘advertentie’.
Het grote verschil met mijn gele bus is dat deze 4 wiel aangedreven is met een sper voor en achter. Het is daarom een syncro. Door een ingenieus systeem van VW worden de voorwielen bij geschakeld als de achterwielen het niet meer kunnen behappen, naast nog een aantal aanpassingen om de bus terrein vaardiger te maken. Een syncro is vrij uniek, maar het kan nog unieker. Ik heb namelijk een originele 16″ syncro. Hiervan zijn er 2.138 van gemaakt.
Het is weer even tijd voor wat feitjes.
- Oorspronkelijk was het een aannemersbus op grijs kenteken en hij komt uit Zuid-Frankrijk waar hij eerst leeg rond reed, maar later met een geïmproviseerd camper interieur.
- Via een bedrijf is hij in Nederland bij de vorige eigenaar terecht gekomen die uiteindelijk toch besloot het wat groter aan te pakken: Magirus Deutz 170D11 en de bus weer verkocht.
- Er komen vijf zitplaatsen in. Twee voorin op luxe pilot stoelen en drie mensen op de achterbank die neer geklapt kan worden om als bed te dienen.
- De motorinhoud is 2100cc, wat afgerond neerkomt op een 2.1L. Hij levert een vermogen van 112 pk met een watergekoelde 4-cylinder boxermotor. De motor met code DJ is de sterkste en zuinigste van de benzine blokken die van de fabriek uit in een T3 lag.
- Ik heb hem nog niet harder dan 120 gereden en ik kom ook vrij vlot op deze snelheid ondanks dat de auto 2.000 kg weegt. Het is een betrouwbaar beestje wat met een verbruik van 1 op 8,5 over de snelwegen door Nederland tuft.
- Er zijn er tussen 1985-1990 allerlei varianten van de T3 Syncro van de productieband bij Volkswagen in Duitsland gerold. Hiervan zijn er maar 2.183 in de 16″ vorm gebouwd.
Hier ga ik er mee op stap in de bossen van Bouillon.
Er moet nog wel het één en ander aan de bus gebeuren. Tijdens het bovenstaande filmpje reed ik het oliefilter van het motorblok af, dus de originele motor beschermplaat moet er weer onder naast een bescherming voor de cardan aandrijving. Er moeten twee roestplekken aangepakt worden.
Er komt een compact camper interieur in waarmee ik comfortabel kan kamperen, een soort verlenging van mijn huis. En misschien komt er een klapdak op zodat je in de auto rechtop kan staan en eventueel ook boven in het dak kan slapen.
Ik heb in ieder geval zin in om er mee aan de gang te gaan. De vorige, gele bus, heb ik een hoop leuke herinneringen aan en de negatieve herinneringen zijn achteraf mooie verhalen. Tijd om nieuwe herinneringen te maken.