De oude motor: DJ, 2100cc

Hier vertellen we meer over de oude motor, een DJ 2100cc die in de grijze syncro zat. Helaas reed ik hem stuk, maar het is een bijzondere motor.

Alle dieselmotoren in de T3’s zijn 4 cilinder in lijn, maar de benzine motoren zijn vanaf het begin al boxer-motoren geweest. Eerst waren het luchtgekoelde (lucht-boxer) motoren en later watergekoeld (water-boxer). Deze motor, de DJ, is de laatste variant van de water-boxers en daarmee ook de sterkste motor die in een T3 werd gelegd. Het voordeel van boxer motoren is dat de motor breed en laag is. De bus is er ook helemaal op ontwikkeld, een boxermotor past mooi in de motorruimte waarbij de 1600cc diesel motor bijvoorbeeld schuin komt te hangen. Deze is eigenlijk te hoog voor de beschikbare ruimte.

– Meer over boxermotoren vind je hier

Een gereviseerde variant zonder opbouw delen

Technische specificaties

capacity2109cc
mumber of cylinders/type4/overhead valve
production run2/1985 – 10/1992
output82kW – 112bhp DIN @4800 RPM
torque174Nm – 128 lb-ft @2800 RPM
bore94 mm
stroke76 mm
compression ratio10.5
minimum octane98 RON – 93 (R+M)/2
ignition typetransistorized hall effect
trigger locationdistributor
fuel systemBosch Digijet Injection
typemulti-point fuel injection -intermittient
air meteringflow
VALVE TIMING AT 1MM LIFT IN DEGREES
inlet open10 BTDC
inlet close48 ABDC
exhaust open50 BBDC
exhaust close0 ATDC
VALVE DIMENSIONS
inlet diameter40 mm
exhaust diameter34mm
TUNING AND EMISSION
ignition coil supply voltage11v
primary resistancecoil green label .5 – .8 ohm – coil grey label
secondary ressistancecoil green label 2400 – 3500 ohm – coil grey label
firing order1 – 4 – 3 – 2
distributor part numberBosch 0 237 022 054
ignition timing10 +/- 1 BTDC @ 800 RPM without vacuum (see note)
ignition advance checks0 – 2 @ 1050 RPM w/o vacuum and basic timing
2 – 6 @1300 RPM w/o vacuum and basic timing
12 – 16 @2400 RPM w/o vacumm and basic timing
vacuum advance range12 – 16 engine degrees (9-11)
idle speed800 +/- 50 RPM
oil temp for CO test80C – 176F
CO content @ idle2 +/- .5 % volume
HC content @ idle300 ppm
SERVICE CHECKS AND ADJUSTMENTS
spark plugsBosch W5DCO / W7CCO
electrode gap.7mm
valve clearancehydraulic
compression11 – 14 bar (150 psi – 195 psi)
oil pressure2 bar @ 2000 rpm @ 80C/176F
LUBRICANTS AND CAPACITIES
engine oil10w30 (sf)
oil capacity with filter4.5 litres
gearbox oil80W – 90W
gearbox oil capacity3 litres (Syncro 4.5 litres)
autobox oil gradeDexron (final drive 90W)
autobox oil capacity3 litres
NOTES
When setting ignition timing on vehicles with DIS (digital idle stabilisation) the two connectors of the DIS unit must be removed and plugged together.
Disconnect engine crankcase breather and plug on side of air cleaner.

Mijn originele motor zag er wat… vies uit. Desondanks had hij het nog veel kilometers kunnen volhouden als ik niet het oliefilter er onder vandaan had gereden.

De originele DJ motor in de grijze syncro

Geef een reactie