Als een benzine motor het opgeeft bij de T3 dan is een populaire vervanging: Subaru EJ motoren. Dit zijn boxer motor net als de originele benzine motoren. Afhankelijk van de motor van de T3, want er kan nog een verschil in zitten of je originele motor lucht of benzine gekoeld is.
Wat voor subaru motoren heb je dan? Hieronder heb ik een lijstje gemaakt. Ik hoop de ontbrekende velden nog een keer in te vullen, maar je ziet al aardig het verschil tussen de blokken.
Links
Om zoveel mogelijk informatie te geven heb ik de volgende links verzameld en geplaatst onder motor ombouw op mijn links pagina. Hieronder alvast een voorproefje dat ik op het moment van het schrijven van dit blog had.
- Bus-forum.nl: Subaru ombouw dag DG hallo EJ 2.0 116pk
- Bus-forum.nl: Reinier zijn ombouw naar EJ22, 4-maal
- Subaru conversion for your Vanagon Westfalia 1983-1991
- Tom Shiels’ Conversion Pages (Engels)
- T3Subaru, der größten VW <> Subaru Umbau Community in Europa (Duits)
- Vanagon project Subaru EJ22 conversie (engels)
- Welke Subaru boxer in de bus? (Duits)
Een Subaru boxer ombouw is niet heilig. In Duitsland is het ook heel populair om om te bouwen naar een Golf 2E motor met 115pk. Omdat dit over Subaru gaat zal ik het jullie verder besparen, misschien in een latere blog-post meer.
Algemene motor informatie
CODE | CC | BORE (MM) | STROKE (MM) | COMPRESSIE | VALVETRAIN |
---|---|---|---|---|---|
EJ15 | 1493 | 85.0 | 65.8 | 9.4:1 – 10.0:1 | SOHC-16 kleppen |
EJ16 | 1597 | 87.9 | 65.8 | 9.4:1 – 10.0:1 | SOHC-16 kleppen |
EJ18 | 1820 | 87.9 | 75.0 | 9.5:1 – 9.7:1 | SOHC-16 kleppen |
EJ20 | 1994 | 92.0 | 75.0 | 9.5:1 – 9.7:1 | SOHC/DOHC 16 kleppen |
EJ22 | 2212 | 96.9 | 75.0 | 9.5:1 – 9.7:1 | SOHC-16 kleppen |
EJ25 | 2457 | 99.5 | 79.0 | 9.5:1 – 10:0:1 | SOHC/DOHC 16 kleppen |
EJ25T | 2457 | 99.5 | 79.0 | 8.0:1 – 9.5:1 | DOHC-16 kleppen |
Gespecificeerd op motorcode
CODE | TURBO | KW | PK | KOPPEL (NM) | JAAR |
---|---|---|---|---|---|
EJ151 | 71 | 97 | 129,4 | 1990-2003 | |
EJ152 | 75 | 102 | 136,3 | 1990-2003 | |
EJ153 | 70 | 95 | 140,2 | 1990-2003 | |
EJ154 | 74 | 101 | 142 | 1990-2003 | |
EJ16 | 66 | 90 | 138,3 | 1993-2006 | |
EJ181 | 81 | 110 | 149,1 | 1993-1996 | |
EJ182 | 85 | 116 | 154 | 1993-1996 | |
EJ183 | 88 | 120 | 163,8 | 1993-1996 | |
EJ20E | 85 | 116 | 1994-1999 | ||
EJ20D | 110 | 150 | 1989-1999 | ||
EJ202 | 0 | 2003-2008 | |||
EJ204 | 190 | 258 | 2003-2009 | ||
EJ20G-rocker | T | 147 | 200 | 260 | |
EJ20G-bucket | T | 161 | 219 | 260 | |
EJ20G-shim | T | 155 | 211 | 260 | |
EJ20K | T | 0 | |||
EJ20X | T | 195 | 265 | ||
EJ205 | T | 0 | 1999- 2005 | ||
EJ207 | T | 0 | |||
EJ20H | twin | 190 | 258 | 1993-1998 | |
EJ20R | twin | 206 | 280 | 1996-1998 | |
EJ206 | twin | 190 | 258 | 1998-2003 | |
EJ208 | twin | 206 | 280 | 1998-2003 | |
EJ221 | 101 | 137 | 186 | ||
EJ222 | 106 | 144 | 202 | ||
EJ22E | 100 | 136 | 189 | ||
EJ22T | T | 122 | 166 | 1991-1994 | |
EJ22G | T | 205 | 279 | 362,8 | |
EJ25D | 123 | 167 | 220 | 1996-1999 | |
EJ251 | 123 | 167 | 226 | 1998-2004 | |
EJ252 | 115 | 156 | |||
EJ253 | 121 | 165 | 226 | ||
EJ254 | 130 | 177 | 1999-2003 | ||
EJ255 | T | 154 | 209 | 2004-nu | |
EJ257 | T | 215 | 292 | 2004-nu |
Nog wat meer diepgaande uitleg vind je hier: Wikipedia: Subaru EJ Engines
Hieronder zie je alle motoren van Subaru:
motorcode | type | pk @ toeren | tractie @ toeren | compressie | features | jaartallen | modellen |
EK31 | 356cc | 16 @ 4500 | @ 3000 | 6.5:1 | 2-stroke Air-cooled | 1958-69 | 360 |
EK32 | 356cc | 18 @ 4700 | @ 3200 | 6.5:1 | 2-stroke Air-cooled | 1961-70(?) | Sambar |
EA52 | 1000 | 55 @ 6000 | 57 @ 3200 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1966-69 | 1000 |
EA61 | 1100 | 62 @ 6000 | 63 @ 3200 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1970-71 | FF-1 |
EA62 | 1300 | 61 @ 5600 | 65 @ 4000 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1972 | 1300G |
EA62A | 1300 | 80 @ 6400 | 73 @ 4000 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1970-71 | 1300G |
EA62S | 1300 | 93 @ 7000 | 76 @ 5000 | 10.0:1 | 2bbl OHV | 1970-72 | 1300G Sports |
EA63A | 1400 | 80 @ 6400 | 76 @ 4000 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1972-75 | |
EA63S | 1400 | 93 @ 6800 | 80 @ 4800 | 10.0:1 | 2bbl OHV | 1972-75 | GSR |
EA63A(4port) | 1400 | 61 @ 5600 | 69 @ 3600 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1973-74 | |
EA63A(2port) | 1400 | 58 @ 5200 | 68 @ 2400 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1975-76 | FWD |
EA63E | 1400 | 56 @ 5200 | 67 @ 2400 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1975-76 | 4WD |
EA71A/G/T | 1600 | 67 @ 5200 | 81 @ 2400 | 8.5:1 | 2bbl OHV | 1976-79 | |
EA71W | 1600 | 65 @ 5200 | 80 @ 2400 | 8.5:1 | 2bbl OHV | 1976-79 | 4X4 |
EA71 | 1600 | 68 @ 4800 | 84 @ 2800 | 8.5:1 | 2bbl OHV | 1980-82 | |
EA71 | 1600 | 69 @ 4800 | 86 @ 2800 | 9.0:1 | 2bbl OHV | 1983-84 | |
EA81 | 1800 | 72 @ 4800 | 92 @ 2400 | 8.7:1 | 2bbl OHV | 1980-82 | |
EA81 | 1800 | 73 @ 4800 | 94 @ 2400 | 8.7:1 | 2bbl OHV | 1983-84 | Brat/2dr GL |
EA81 | 1800 | 82 @ 4866 | 103 @ 2800 | 9.5:1 | 2bbl OHV | 1985-87 | 4DR/Wagon DL |
EA82 | 1800 | 94 @ 5200 | 101 @ 2800 | 9.5:1 | SPFI OHC | 1985-87 | 3dr/Wagon/4wd(notCA) |
EA82 | 1800 | 90 @ 5600 | 101 @ 2800 | 9.5:1 | SPFI OHC | 1985-94 | 3DR/4DR/Wagon/Loyale |
EA82 | 1800 | 85 @ 5200 | 101 @ 3200 | 9.0:1 | 2bbl OHC | 1987 | 4WD (not California) |
EA82 | 1800 | 84 @ 5200 | 101 @ 2800 | 9.5:1 | SPFI OHC | 1987-89 | 4DR 2WD |
EA82 | 1800 | 97 @ 5200 | 103 @ 3200 | 9.5:1 | MPFI OHC | 1987-91 | XT |
EA81T | 1800 Turbo | 95 @ 4800 | 123 @ 2000 | 7.7:1 | Port Inj. | 1983-84 | All Turbos |
EA82T | 1800 Turbo | 111 @ 4800 | 136 @ 2800 | 7.7:1 | MPFI OHC | 1985-86 | All Turbos |
EA82T | 1800 Turbo | 115 @ 5200 | 134 @ 2800 | 7.7:1 | MPFI OHC | 1987-90 | All Turbos |
EF12 | 1200 3cyl | 66 @ 5200 | 70 @ 3200 | 9.0:1 | 2bbl | 1985-93 | Justy |
EF12 | 1200 3cyl | 73 @ 5600 | 71 @ 3600 | 9.1:1 | MPFI | 1990-94 | Justy |
ER27 | 2.7 6cyl | 145 @ 5200 | 156 @ 4000 | 7.7:1 | MPFI | 1988-91 | XT-6 |
EJ22E | 2.2 4cyl | 130 @ 5600 | 137 @ 4400 | 9.5:1 | SOHC | 1990-94 | Legacy |
EJ22E | 2.2 4cyl | 135 @ 5400 | 140 @ 4400 | 9.5:1 | SOHC | 1995-96 | Legacy/Impreza |
EJ22EZ | 2.2 4cyl | 137 @ 5400 | 145 @ 4000 | 9.7:1 | SOHC | 1997-98 | Legacy/Impreza |
EJ222 | 2.2 4cyl | 142 @ 5600 | 149 @ 3600 | 9.7:1 | SOHC | 1999-01 | Legacy/Impreza |
EJ22T | 2.2 Turbo | 160 @ 5600 | 181 @ 2800 | 8.0:1 | SOHC | 1991-94 | Legacy Turbo |
EG33D | 3.3 6cyl | 230 @ 5400 | 228 @ 4400 | 10.0:1 | DOHC | 1992-97 | SVX |
EJ18E | 1.8 4cyl | 110 @ 5600 | 110 @ 4400 | 9.5:1 | SOHC | 1993-96 | Impreza |
EJ18S | 1.8 4cyl | 115 @ 5600 | 120 @ 4400 | 9.5:1 | SOHC | 1997 | Impreza |
EJ25D | 2.5 4cyl | 155 @ 5600 | 155 @ 2800 | 9.7:1 | DOHC | 1996 | Legacy |
EJ25DZ | 2.5 4cyl | 165 @ 5600 | 162 @ 4000 | 9.7:1 | DOHC | 1997-98 | Impreza/Forester, 97-99 Legacy |
EJ251 | 2.5 4cyl | 165 @ 5600 | 165 @ 4000 | 9.7:1 | SOHC | 1999 | Impreza/Forester |
EJ251 | 2.5 4cyl | 165 @ 5600 | 166 @ 4000 | 10.0:1 | SOHC | 2000-04 | Legacy/Impreza/Forester/Baja |
EJ253 | 2.5 4cyl | 168 @ 5600 | 166 @ 4000 | 10.0:1 | SOHC | 2005 | Legacy/Impreza/Forester |
EJ253 | 2.5 4cyl | 163 @ 5600 | 166 @ 3600 | 10.0:1 | SOHC PZEV | 2005 | Legacy PZEV |
EJ253 | 2.5 4cyl | 173 @ 6000 | 166 @ 4400 | 10.0:1 | SOHC i-AVLS | 2006-07 | Impreza/Forester |
EJ253 | 2.5 4cyl | 175 @ 6000 | 169 @ 4400 | 10.0:1 | SOHC i-AVLS | 2006-07 | Legacy |
EJ253 | 2.5 4cyl | 170 @ 6000 | 170 @ 4400 | 10.0:1 | SOHC i-AVLS | 2008+ | Legacy |
EJ205 | 2.0 Turbo | 227 @ 6000 | 217 @ 4000 | 8.0:1 | DOHC | 2002-05 | WRX |
EZ30D | 3.0 6cyl | 212 @ 6000 | 210 @ 4400 | 10.7:1 | DOHC | 2001-04 | Outback |
EZ30D-R | 3.0 6cyl | 250 @ 6000 | 219 @ 4200 | 10.7:1 | DOHC AVLS | 2005-07 | Outback/Tribeca |
EZ36D | 3.6 6cyl | 256 @ 6000 | 247 @ 4400 | 10.5:1 | DOHC AVCS AVLS | 2008+ | Tribeca |
EJ255 | 2.5 Turbo | 210 @ 6000 | 235 @ 3600 | 8.4:1 | DOHC AVCS | 2004-05 | Forester XT/Baja Turbo |
EJ255 | 2.5 Turbo | 230 @ 5600 | 235 @ 3600 | 8.4:1 | DOHC AVCS | 2006-08 | WRX/Forester XT |
EJ255 | 2.5 Turbo | 250 @ 6000 | 250 @ 3600 | 8.4:1 | DOHC AVCS | 2005-08 | Legacy GT/Spec-B |
EJ257 | 2.5 Turbo | 293 @ 6000 | 290 @ 4000 | 8.2:1 | DOHC AVCS | 2004-07 | STI |
EJ257 | 2.5 Turbo | 305 @ 6000 | 290 @ 4000 | 8.6:1 | DOHC AVCS | 2008+ | STI 5dr |