Poedercoaten is iets magisch, het is geweldig hoe een beetje poeder op ijzer er ineens zo gaaf uit gaat zien 🙂 Ik ben bezig met mijn Syncro bus om de motor weer aan de gang te krijgen en hiervoor moest ik hem er uit halen. De versnellingsbak kwam ook mee en zo hield ik ineens een hele berg roestige onderdelen over waar ik iets mee wilde doen: Stralen & poedercoaten.
Bij mijn vorige project heb ik vrijwel alles gestraald en het met RX5 en RX10 geschilderd. Maar dat betrof plaatwerk en zaken die vast zaten aan de auto. Nu had ik losse onderdelen en besloot het te poedercoaten. De man waar ik het naar toe bracht raadde aan het ook te scoperen/vlamverzinken/vuurverzinken. (meer uitleg er over hier) Ik besloot het niet in een zinkbad te laten dippen omdat ik bang was dat de gaten verstopt zouden raken in de armen van de draagarmen.
Uiteindelijk kwam er een berg oud ijzer van mijn auto af.
Dit goed ontvet met allerlei vormen van ontvettend. Zelfs oven-reiniger kwam er aan te pas om de vastgekoekte vetresten uit de draagarmen te krijgen.
Dat werd gestraald en gescopeerd.
En uiteindelijk is het gepoedercoat.
Ik weet dat dit onderdelen zijn die bij een Syncro beschadigd kunnen raken. De balken en draagarmen kunnen een tik krijgen van een stuk steen tijdens het terreinrijden. Toch heb ik hiervoor gekozen omdat de plekken waar het beschadigd raakt altijd zichtbaar is. Dan kan je het bijhouden met goede slagvaste verf. Plekken waar je het niet in de gaten kan houden wordt ook niet geraakt door stenen en als daar modder ligt dan ligt het tenminste op een roestwerende laag.
De binnenzijde van de draagarmen en de balken zijn weliswaar licht gescopeerd, maar men kon er niet goed bij. Het metaal heeft een tijdje in een onverwarmde ruimte gelegen en de binnenzijde van de balken en draagarm behandel ik nu nog na met RX5 en RX7.
Je zou draagarmen maar moeten kopen omdat ze rot zijn… kost een berg! Wel prettig dat ze uberhaubt nog te krijgen zijn.
Ik heb ook nog nieuwe tankbanden besteld voor de bus. De oude waren te ver heen vrees ik.