Aandrijfas & de hardy schijf

Mark had een uitgebreide website over zijn 16″ syncro bus. Hier beschreef hij zijn uitdaging met de aandrijfas & de hardy schijf en hoe deze te monteren.

Mark van Bustoys/-fever

Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Meer over hem


Aandrijftussenas, ik weet het even niet meer wat ik moet doen.

Diesel versie

Benzine versie

Op Vanfest Malvern UK met verschillende mensen gesproken wat nu de juist montage is van één aandrijf tussenas bij één T3/T25 Syncro diesel en benzine versie. In de VAG boeken staat iets over hoe je de hardy /rubber schijf moet monteren

Nederlandse VAG beschrijving

Het bleek dat mijn aandrijf tussenas niet juist was gemonteerd. De hardy schijf moet bij één diesel versie ook TDI bij het voordifferentieel zitten en bij een benzine bij de versnellingsbak.

Nu heb ik hem omgedraaid en sindsdien heb ik ernstige resonantie in de bus door deze actie. Hij is er nu weer tussenuit. Deze as heeft al jaren op de benzine manier gemonteerd gezeten zonder enige resonatie en nu dikke shit als ik hem juist volgende de boekjes monteer. Oja, ik rijd wel bijna altijd ontkoppelt (2WD)

Wat moet ik doen?

  • Revisie, want de as is versleten.
  • Ik heb het toch fout en de hardy schijf zit altijd bij de versnellingsbak
  • Het heeft met type (code)versnellingsbak en differentieel te maken
  • Het maakt niet uit

Als ik naar het oude filmpje van Bernd Jaeger monteert hij de hardy schijf ook bij het voordifferentieel met een TDI AFN 110 PK.

Helaas is het filmpje niet meer beschikbaar.

meer van Mark

Meer van de oude website van Bustoys/Busfever, geschreven door Mark.

Aan het laden...

Geef een reactie