De regering moet overal geld vandaan halen omdat ze het nodig hebben. In plaats van werkelijk bezuinigen gaan ze de burger dus zwaarder belasten en zo ook op de plek van de klassieke auto’s. Dus nu denken ze aan het vervallen vrijstelling motorrijtuigenbelasting.
Er is aardig wat protest waaronder een aantal open brieven. Deze van Marco Hof van het blad Auto Motor Youngtimer raakt de kern. Er zijn een aantal andere brieven hier te vinden: VW126club Open brief aan staatssecretaris Frans Weekers #mrb #oldtimers
Geachte heer Weekers,
Een sociaal akkoord of troonswisseling doen niet zoveel stof opwaaien als de vrijstellingsregeling voor oldtimers. U heeft het er maar druk mee. En het is ook nogal wat: 153 miljoen op tafel zien te toveren en daarbij ook de liefhebber en zijn cultureel erfgoed zoveel als mogelijk ontzien. Dat gaat niet passen. En dat klopt ook.
Onderbuikgevoelens zorgen er voor dat er in de reacties op internet ‘uit de heup geschoten wordt’. Bezitters en handelaren preken voor eigen parochie en de instanties waarmee u overleg voert zijn een extractie uit een old-boys network die grotendeels de belangen slechts behartigen van hen die het zich gemakkelijk kunnen veroorloven. Daar is dus niet zo veel mee te beginnen.
Wie staan er straks in de kou? De liefhebber die van zijn spaarcenten een oldtimer rijdt, de handelaren in oldtimers en de toeleverende bedrijven. Onderschat deze bedrijfstak – die al sinds september 2012 vrijwel stil staat – alstublieft niet. De oldtimerbranche – handelaren, verzekeraars, autospuiterijen, stoffeerders, onderdelenleveranciers – zorgen voor flink wat inkomsten in de staatskas en voor veel arbeidsplaatsen. De omzetten in deze branche zijn een veelvoud van de 153 miljoen die u binnen denkt te halen, een bedrag dat bij lange na niet gehaald zal gaan worden.
Steeds meer oldtimerbezitters zullen hun verlies nemen en de auto verkopen. Simpelweg omdat zij de running costs niet kunnen voldoen. Velen van hen hebben er namelijk een gewone auto bij, en twee auto’s is voor veel mensen onbetaalbaar geworden. Weer anderen zullen – om het verlies op de waarde van hun bezit zoveel als mogelijk te beperken – besluiten om de moderne auto aan de kant te doen ten faveure van de oldtimer, welke dan voor dagelijks gebruik zal worden ingezet. Als milieu een issue is, dan is deze situatie onwenselijk. Resteert nog de mogelijkheid tot schorsen, buiten de illegale mogelijkheden om zonder wegenbelasting te kunnen rijden, maar die laat ik even buiten beschouwing in dit verhaal.
U gaat dus, kortom, uw doelstellingen niet halen, bezitters van oldtimers duperen en een gehele branche op zeep helpen. Het gaat op deze manier aan alle kanten geld kosten en dat lijkt mij niet geheel de bedoeling.
Er zijn legio mogelijkheden om te voldoen aan de wens van de kamer alsmede de begroting van het kabinet. Daar hoef je echt geen creatieveling voor te zijn. Deze mogelijkheden hebben als uitgangspunt het eerlijk verdelen van de kosten voor het gebruik maken van de openbare weg, het terugdringen van het dagelijks gebruik van milieubelastende oldtimers, het binnenhalen van minimaal 153 miljoen euro en het in stand houden van het Nederlands cultureel erfgoed.
Sprak u nu maar met mensen uit de branche die werkelijk begrijpen waar het allemaal over gaat. Dan zou het allemaal goed komen met de vrijstellingsregeling wegenbelasting voor oldtimers. Ik wens u ondertussen veel wijsheid toe in uw beslissing.
Met vriendelijke groet,
Marco Hof
Marco Hof
Hoofdredacteur Auto Motor Youngtimer