Versnellingsbak checken

Voor de zekerheid wilde ik de complexere syncro versnellingsbak checken, gelukkig maar, want er kwam wel het één en ander uit.

Versnellingsbak en voordifferentieel

Ik hoopte het het niet hoefde, maar ik ontkom er niet aan. Ik moet de versnellingsbak nakijken en dan ook maar het differentieel. Niet alleen de buitenkant van de auto was gebutst, maar de versnellingsbak was ook redelijk aan geprutst. Zo was op de plek van de aandrijfas flenzen dicht gesmeerd met siliconenkit vanwege lekkende keerringen. Het hield de olie wel binnen, zo hoort het natuurlijk niet.

Eenmaal bij Klaas ontdekte hij dat er aardig wat speling op de aandrijflijn zit. Dit kunnen lagers of andere slijtage zijn. Voor mijn gele bus ging ik langs Tonnie Vos, deze keer was hij niet beschikbaar en dumpte ik de spullen bij René Vis van Delta revisie. Een complete revisie begint bij €2.500 en ik hoop dat ik problemen voor ben en voor minder kwijt ben. Uiteindelijk blijkt de bediening van mijn sper wat vast geroest te zitten en er is een schakellichaam is stuk.

– Lees er hier meer over; Eerste blik in de versnellingsbak

losse bak onderdelen

René haalde mijn voordifferentieel uit elkaar om deze ook even te checken. Hij ontdekte dat het een behoorlijk zwaar leven achter de rug heeft gehad. Zwart geblakerde wanden gaven aan dat de olie in het diff hoge temperaturen heeft gekend. Verder zag het er redelijk goed uit, tot René naar het wormwiel keek. Daar bleek dat het één en ander ingevreten was.

Het tandwiel dat ontzettend hard over een ander tandwiel moet lopen om de wielen voort te drijven was beschadigd. Een nieuw wormwiel is geen optie, het moet een complete set zijn. Gelukkig had René, wel tegen een hoge vergoeding, een vrijwel nieuw diff liggen. Nu hangt deze er in.

– Lees er hier meer over: Versnellingsbak en nieuw voordiff

Zwart geblakerd diff

Nu kan je er niet een willekeurig differentieel in hangen. Alles in de aandrijving hangt met bepaalde verhoudingen aan elkaar. Dus een versnellingsbak en differentieel horen bij elkaar.

– Lees hier meer over het (voor-)differentieel
– Lees hier meer over versnellingsbakken en de verhoudingen

Er zijn nog een aantal plekken waar je het wormwiel met pignonwiel kan kopen. Dan helpt het om de onderdeelnummers te hebben;

Pignon/crownCrown:PignonVAG Part nr
38/77:38094409142
34/77:34094409142B
35/66:35094409142D
32/77:32094409142F
37/66:37094409142G

Om te voorkomen dat de versnellingsbak verder oxideert heb ik de versnellingsbak met hitte bestendige verf ingespoten. Ik had nog een paar spuitbussen liggen met een zilveren kleur.

Om de boel uit te laten harden heb ik hem voor de kachel gezet. Kleinere onderdelen kan je eventueel in de oven ‘uitbakken’.

Nieuwe rubbers

Bediening van de bak

De versnellingsbak wordt bediend vanaf voor, waar we zitten, naar achter, waar de bak zit, via scharnieren en stangen. Deze stangen worden begeleid en zijn gekoppeld met nylon materiaal wat uiteindelijk slijt. Het kan geen kwaad om dat aan te pakken en op te frissen zodat de bus weer strakker schakelt. 1cm ruimte op de bak, kan centimeters zijn op de versnellingspook.

– Lees hier meer over schakelstangen onderhouden

Ik merkte dat ik een onderdeel niet kon vervangen. Er was een rubbertje gescheurd en deze was niet meer te krijgen. Toen begon een zoektocht naar een alternatief. Het rubbertje is specifiek in syncro’s gebruikt.

– Lees hier meer over het ontbrekende rubbertje

De versnellingspook kan op een gegeven moment door ouderdom breken en de pook is niet ideaal geplaatst. Hier zijn wat oplossingen voor in de after market te vinden. Ik besloot een nieuwe pook te kopen.

– Lees hier meer over het schakelen verbeteren