Het begon allemaal met de T2 toen een tweetal engineers de Westfalia camper nog beter en uitgebreider wilde gebruiken. Wat als hun favoriete volkswagen 4×4 had?
Vier prototypes van de T2 4wd werden geproduceerd. Eentje staat in een museum en eentje is privé bezit, de andere twee zijn verdwenen. Het werden geen syncro’s want de 4wd was inschakelbaar.
Ze waren volgens verhalen beter dan de Iltis in allerlei tests, maar het duurde tot de T3 tot Volkswagen het budget had om de syncro in productie te nemen.
Nice, but no real point, as ‘normal’ 2 wheel drive Bays are more suited to rough terrain than usual 2 wheel drive vehicles. Once I drove a ‘normal’ Bay over 200km of 4×4 only tracks in Australia. The sign at the start of the road said something like ‘4 wheel drive only for 200km’.
I thought what the hell, let’s go for it. Made it with ease, even through a rain storm which turned the tracks into over foot-deep thick mud in places. Just conked out going through a river (water in some electrical part or something – fortunately one of my 2 mates on board was an ex-AA man). We still refer to the trip as ‘Rally Cross Australia 2000 Sideways’. With the weight over the rear wheels, buses are simply superb in mud and tough terrain.
T2 Forum over T2 4×4
Hieronder wat foto’s en close-ups.
Foto’s
Close-ups
Hier kan je wat beter zien hoe bepaalde details op de T2 syncro zijn uitgewerkt.
Officiële (?) beelden van het prototype
Een opname van een… opname.
Braziliaanse Kombi 4×4’s
Brazilië bleef de T2’s behoorlijk door bouwen, pas op 31 december 2013 werd de productie gestopt. Ook hier werden syncro’s gebouwd. Hieronder twee filmpjes van deze ‘moderne T2’s’.