Dé bus

De witte syncro, dat is dè bus! In het begin heb ik er niet veel kilometers mee kunnen maken omdat de motor stuk was en ik van het ene verhaal in het andere verhaal verviel. Uiteindelijk komt het nu wel goed, eindelijk. En kunnen we er mee rijden. Ik wil er een off-grid beest van maken dat we gemakken hebben van thuis zonder dat we thuis hoeven te zijn, met de charme van kamperen.

De details

Het is een Volkswagen T3, of T25 of Vanagon uit 1988. Hij is een syncro en heeft daarom ook 4×4 aandrijving. Voor en achter zit er een sper in en het is een bijzondere uitvoering, namelijk een 16 inch. Met een 2.5L Subaru waterboxer uit een Legacy met het bouwjaar 2000.

Zie hieronder alle artikelen hierover op mijn blog.

Subaru in T3, 7: afmaken & spuiten

We zijn bijna klaar, maar het is eerst nog tijd voor afmaken & spuiten. Spuiten om het roesten tegen te gaan en voor het uitzicht. Afmaken van techniek, qua mapping, maar ook uitlijning.

Nieuwe raam en deur rubbers

Het wordt tijd voor nieuwe raam en deur rubbers, deze zitten er waarschijnlijk al bijna dertig jaar op en zijn hier en daar goed beschadigd. De spuiters krijgen ze er misschien ook niet netjes af. Waar vind ik ze?
Verschil korte en lange bank

Extra bankje in de bus

Voor mijn bus heb ik een tussenbankje gekocht. Deze komt tussen de achterbank en de voorstoelen voor extra zitruimte. Ideaal en veel gezelliger.

Subaru in T3, 6: RDW herkansing

Tijd voor een RDW herkansing om mijn bus toch klaar te krijgen voor een nieuw nummerbord. Eerst moet ik wat repareren qua stationair lopen en dan ga ik er weer voor.
In de sneeuw

Slapen met -4

Winterkamperen is in, dus ik ga met mijn bus wildkamperen en zo slapen met -4. Ik moet voor mijn werk in Zwolle zijn en ik wil niet steeds heen en weer rijden. Dus ik zoek een plekje op de Wezepse Heide om te overnachten.
De betreffende trekhaak
,

De trekhaak & het trekgewicht

Straks wil ik 2000kg achter de auto kunnen hangen. Daarvoor moet je een gecertificeerde trekhaak hebben en de auto zelf moet ook het één ander kunnen trekken. Hier wat uitzoekwerk voor mijn Volkswagen T3 syncro.

Subaru in T3, 5: RDW keuring

De laatste rit op een ambulance? Ik ontdek nog iets over de voorsper en ik bereid me voor op de RDW import keuring van Frans kenteken met een nieuwe motor. Alle documenten heb ik op een rijtje gezet.

Subaru in T3, 4: Hij start!

Na een jaar bij de tuner staan en na ruim 4 jaar stil staan heeft de Subaru motor eindelijk gelopen in mijn bus! Ik heb bewijs met film! En nu gaan we verder
Nieuwe bandjes showen
,

Prijslijst VW T3, 1988

Mijn VW T3 Syncro 16 inch bestel bus komt uit 1988. Het is een benzine model met een DJ motor er in. En zo kon ik in een oude prijslijst vinden wat men ooit van mijn bus heeft betaald.
Bus naar Friesland

OTOmotor en BS-Autotune

Na een mail van Jeroen Bosma van BS-Autotune vind ik dat een rectificatie op zijn plek is. Eerder omschreef ik hem als onbetrouwbaar. Onterecht, denk ik.
,

Sper kastjes & onderdelen

Straks moet ik mijn sper weer gaan aansluiten en activeren. Ik heb alvast wat documentatie bij elkaar gezocht. Vaccuum doosjes en doorsnedes van het diff.
Ophanging van het diff
,

Voordifferentieel, uitleg en code

Het Voordifferentieel, uitleg en code. Mijne was stuk en ik moest op zoek naar een nieuwe. Hier een overzicht van types en wat betekenen de verschillen?

Versnellingsbak en nieuw voordiff

De versnellingsbak zit er in en het kapotte voordiff is vervangen voor een nieuw exemplaar; Versnellingsbak en nieuw voordiff

Subaru in T3, 3: Alles in elkaar

Ik wil een Subaru in mijn T3. Het duurt jaren, maar in deze post hangt eindelijk de motor er in. Eindelijk opschieten in Opknappen: Subaru in een T3, post 3
Onderdelen op de bank

Eerste blik in de versnellingsbak

Mijn flenzen waren vrij ruim, dus ik moest deze na laten kijken. Bij het schakelen was een tandwiel gebroken en hier en daar was wat roest. Wat beelden.
Het setje

Geen 16" voorophanging

Mijn 16" syncro heeft dus geen 16 inch voorophanging. Maar een 14 inch. Verrassing! Gelukkig is een oplossing dicht in de buurt dankzij Brickwerks.
,

Stroom.... help!

Alles wat ik thuis aansluit wil ik ook in de bus gebruiken. Wat een theorie moet je dan kennen en verschillende termen kennen. Hier een uitleg.

Elektrische componenten in de bus

In mijn camper wil ik een stroomvoorziening hebben zoals thuis. Accu's moeten geladen worden, 230 beschikbaar. Daarvoor heb ik de volgende dingen uitgezocht.
,

16" syncro, remmen

Mijn witte syncro heeft aardig wat liefde nodig. Zo besteed ik bijvoorbeeld tijd aan de voorremmen. Helemaal opgebouwd uit nieuwe onderdelen.
bell housing lokatie

Subaru in T3, 2: Vertragingen....

Mijn syncro heeft een opknapbeurt nodig. Ik gooi er een Subaru in. Hier volg je in post 2 mijn vorderingen. Het gaat gestaag.
, ,

Ramble Rally & de bus is niet klaar

Helaas is mijn T3 syncro nog niet klaar. Wat is het alternatief om nu de Ramble Rally mee te rijden? Martijn bied zijn VW Golf cabrio aan, probleem opgelost!
,

Inspiratie voor mijn bus

Na jaren zoeken op internet heb ik een aantal concrete interieur ideeën opgedaan voor mijn bus. Hier zet ik de voorbeelden neer.

Subaru in T3, 1: Het begin

Hier zie je het begin van het opknappen van mijn syncro. De motor van de Subaru was toch in slechtere staat dan verwacht, vliegwiel aan gort, deelrevisie en verder: Opknappen: Subaru in een T3, post 1: Het begin.
Panne in Bouillon

Subaru en VW T3 Syncro = ...

Mijn motor ging stuk in België. Exit DJ motor, ik kocht een Legacy voor zijn EJ25 motor. De motor nakijken en in de bus hangen. Subaru en VW T3 Syncro = ...