Spullen kopen is makkelijk. Het werkelijk gebruiken, of instellen, is een uitdaging, zoals Victron apparatuur installeren. Hier zie je welke onderdelen ik heb uitgezocht; Elektrische componenten in de bus

Ik snap best wel hoe je met elektriciteit om kan gaan, met alle stroom, spanning, weerstand, etc. Maar op het moment dat ik stroom moet gaan aanleggen in de bus word ik erg onzeker. Dus eerst maar even inlezen. Hieronder wat bronnen.

Een beetje training

Een setup van een Victron Multiplus
Update the firmware op je Victron Multiplus
Firmware update for VE.Bus products
Pagina’s, fora en andere verhalen

Camperforum: Alternatief Victron Multiplus, pagina 3
Uiteindelijk wordt er toch een Multiplus gekocht en het één en ander besproken over het aansluiten/installeren.

Camperforum: Electra uitleg
Een hele verhandeling over termen, begrippen en technieken.

Aansluiten op de accu’s

Als je de Victron aansluit op de accu kunnen er aardig wat stromen doorheen lopen. Immers is de Multiplus ook de omvormer. Het is dus een noodzaak om bij lengte, dikkere kabels te gebruiken. Victron heeft hier wat richtlijnen voor.

En dan daadwerkelijk alles aansluiten

Uiteindelijk is het niet zo moeilijk. Zeker niet als je het een beetje uitbesteedt aan Electrostart. Zij hebben uitgezocht waar ze de schakel-stroom vandaan halen die mijn accu scheider schakelt en netjes alle plus kabels met de juiste bescherming aangelegd.

Cyrix of toch Argo FET?

Link naar Victron Cyrix
Link naar Argo FET

Ik heb een accu-scheiding-mechanisme nodig. Immers heb ik 1 dynamo en twee accu-banken die gevoed moeten worden. Ik had een Cyrix gestuurd wat een prima systeem is, maar als je ruimte over hebt om iets groters te plaatsen dan is een Argo FET misschien toch beter. Deze koppelt de accu’s niet aan elkaar en zorgt wel dat allebei stroom krijgen. Een Cyrix gaat computergestuurd kijken naar het voltage, bepaalt dan of er geladen wordt en maakt dan één grote stroomkring zodat huishoud- en startaccu beiden opgeladen worden.

Voordeel van een Cyrix is dat deze vrij simpel is aan te sluiten.
Een kabel aan de ene kant aangesloten op het huishoud-net en een kabel aan de andere kant aangesloten op het start-accu net, en het werkt.

Voordeel van een Argo FET is dat het minder een black box is en zo heb je controle over de laadstromen.

Twee Optima Bluetop accu’s.

Link naar de Blue-top accu

Deze worden kruislings oftewel parallel aangesloten zodat ik twee accu’s als 1 grote accu kan gebruiken. Zo heb ik meer Ah tot mijn beschikking op de standaard 12 Volt. Verbruikers op de min-pool van de eerste accu aansluiten (in mijn foto de linker), in ons geval zit daar de stroomshunt van de BMV-700, dus de verbruikers sluiten we op die stroomshunt aan. De verbruikers zitten aan de plus kant op de tweede accu (in mijn foto de rechter).

Twee Blue Optima's

Twee Blue Optima’s


BMV-700

BMV-700

Een BMV-700

Link naar de BMV-700

Ik had eigenlijk een 600, maar bij het plaatsen heb ik toch ge-upgrade naar een 700. Eigenlijk maakt het niet veel verschil. Zet je verbruikers en de kabel naar je chassis op 1 pool van de stroomshunt en zet je accu op de andere pool. Nu kan je precies zien hoeveel stroom er loopt en hoeveel tijd je nog hebt met je huidige verbruik. Is je accu leeg over 30 uur? Of over 3. Toch handig om te weten.

"Victor" opgehangen

“Victor” opgehangen

Uiteindelijk is het niet zo moeilijk. Zeker niet als je het een beetje uitbesteedt aan Electrostart. Zij hebben uitgezocht waar ze de schakel-stroom vandaan halen die mijn accu scheider schakelt en netjes alle plus kabels met de juiste bescherming aangelegd.

De Victron Multiplus

Stiekem viel het ook mee om deze aan te sluiten. Goed realiseren wat plus en min is zodat je het niet verkeerd aansluit en met de 230 kabels moet je ook ever goed checken welke de L (bruin), N (blauw) en Aarde (groen-geel) is. Het kan ook geen kwaad om de stekkers ook even te controleren. Ik maakte er eentje open en die was verkeerd aangesloten…

Verkeerd aangesloten

Verkeerd aangesloten

Op de zwarte stekkers voor 230V staat AC-in en AC-out. De laatste is natuurlijk stroom voor in je camper en de AC-in is voor de stroom van buiten, de walstroom. Het was een kwestie van aansluiten en alles werkte. Nou bijna.

Ik heb een mooi bedieningspaneel voor de Victron, maar die ga ik voorlopig nog niet gebruiken, dus ik moest wel even een schakelaartje omzetten in de Victron. Dus ik moest dip-switch (of dip-schakelaar) 1 op uit zetten, dat staat voor externe bediening en nummer 2 op aan zetten, wat betekent bediening op het apparaat zelf. Hier wat voorbeeld uit het handboek;

Multiplus dip-switches

Multiplus dip-switches

En voila, ik kon er mee aan het werk. Meteen stofgezogen met stroom van de omvormer uit mijn accu’s.

Walstroom of Paalstroom

Ik keek erg op tegen een lelijke blauwe stekker aan de buitenkant van mijn auto. Via Electrostart kwam ik aan een Defa aansluiting wat ook bedoeld is voor 230V, voor bijvoorbeeld motorverwarming. Deze heb ik aangelegd in de bus, stekker-aansluiting achter het onderhoudsklepje en op de stekker met kabel die er aan komt een blauwe stekker. Nu heb ik een mooie kleine aansluiting uit het zicht, maar aan het einde toch een blauwe stekker om standaard te blijven.

DEFA aansluitset

DEFA aansluitset