Er zijn na het goedkeuren bij de RDW nog wel wat puntjes over om na te lopen. Tijd voor het afmaken & spuiten. Het lijstje voor de komende tijd;

  • Minder herrie maken (uitlaat aanpassen)
  • Motor-mapping afmaken
  • Wielen uitlijnen
  • De bus spuiten

Als dat allemaal af is dan kan ik redelijk zeggen dat het grove werk van de bus wel rond is. Dan kunnen we ons rustig gaan richten op het inrichten.

Minder herrie maken

Mijn buren maken grappen over de uitlaat. Als ik de bus nou om half zeven start, dan valt het samen met hun wekker. Men hoort me ruim van te voren aankomen. Bij de RDW meldden ze het al, maar inderdaad mijn bus maakt behoorlijk wat lawaai.

Bij JMTuning kijkt Jelmer even onder de auto en zegt kortaf dat hij er wat aan kan doen en noemt een prijs. Het lijkt allemaal schappelijk en ik maak een paar dagen later een afspraak. Een dag later haal ik hem weer op en hij maakt een stuk minder herrie. Gelukkig horen we nog wel het roffeltje van de boxer motor.

Motor mapping afmaken

Jerry, van ACE-Motorsports, had een basic-mapping op mijn bus ECU gemaakt. Zo deed de bus het tenminste en konden we voor een RDW keuring gaan en was de bus niet meer gebonden aan vervoer op de ambulance.

Als de bus binnen geparkeerd werd rook je nog iets meer dan een uur de benzine door het hele huis. Hij liep ontzettend rijk. Af en toe valt de motor ook uit bij een bepaald toerental, tijd om dit te fixen met finetunen op een rollerbank, aangepast op de nieuwe drager; de bus.

Uitljnen van de bus

Jerry klaagde al dat de bus een beetje sprong op de rollerbank. Uiteindelijk op de uitlijnbank wordt het duidelijk dat de banden inderdaad niet goed staan. Klaas en ik hadden het linkerachterwiel redelijk recht gezet en dat zag je ook goed terug in de cijfers.

We moeten het gat van het rechterachterwiel ook nog iets groter maken om zo het wiel iets rechter zetten. Ik was bij Velko Bandenservice en daar werd ik weer weg gestuurd met wat huiswerk, waaronder het gat groter maken. Dat hadden we al aan de linkerkant gedaan, nu nog aan de rechterkant. Dat staat nog steeds op mijn lijstje.

De bus laten spuiten

De bus is nu een beetje een lappendeken van oppervlakte roest. Het is niet heel erg, maar als we het zo een tijdje laten dan wordt het een roestbus. Zonde van al het geld dat we dan in de techniek hebben gestopt. Dus op zoek naar een spuiter.

We vonden er eentje in Winkel dankzij een T3 liefhebber in de buurt. Hij wilde alleen niet zomaar spuiten. Het moest en zou dan ook een soort van restauratie worden. Deukjes er uit, roest wegwerken uit de naden en vanachter de voorbumper. De prijs loog er niet om, maar zo te horen wordt de bus wel grondig aangepakt. Dat moesten we dus maar doen.

Ik had enorme problemen om de glij-rubbers te vinden waarin de schuiframen zitten. Uiteindelijk ontdek ik welk merk ramen ik heb en koop ik bij een webwinkel een compleet nieuwe set helemaal compleet en die plak ik in de bus. Na weken zoeken en wachten op rubbers.

Je kunt alle maten bij ze krijgen. Uiteindelijk kocht ik deze; Farnier Penin.

nieuwe emblemen

Ik ga online om alvast wat nieuwe logo’s/emblemen te kopen. Ik wil niet dat ze de logo’s van de bus afhalen en er niet meer op krijgen. Of dat er een vaal en versleten Volkswagen achterop een strak gespoten bus staat. Dus de volgende logo’s heb ik besteld;

Uiteindelijk ga ik verschillende sites langs om de logo’s te vinden.

VW Volkswagen & Syncro embleem kan je vinden bij Brickwerks, Campervan Culture. Je kan eventueel de Puch badge ook bij Campervan Culture vinden. Maar dat vond ik met £42 veel te duur.

Helaas was het VW embleem uitverkocht bij allebei de partijen en moest ik ergens anders heen. Uiteindelijk heb ik mijn VW Volkswagen embleem gekocht bij BusOk. De Syncro badge komt bij Campervan Culture vandaan en om de zendkosten een beetje te delen over twee producten doe ik er nog een Steyr-Puch sticker bij.

De Puch badge kan je dus via VW shops vinden, maar het goedkoopst zag ik hem bij de bron. Puch.at, daar kostte het me €21, een stuk goedkoper dan de € 47 uit Engeland. Ik neem aan dat Puch de originele kwaliteit verkoopt. Ik heb meteen een origineel EHBO/nood pakket van Steyr-Puch er bij gekocht.

Hier rechts vind je wat linkjes, maar je kan ook zelf een zoektocht uitvoeren op de webshops, ze staan hier op een rij; T3 bibliotheek.

VW embleem Syncro embleem
Bus-Ok Campervan Culture
Brickwerks Brickwerks
Boelm
Puch logo Steyr Puch sticker
Puch.at Campervan Culture
Campervan Culture

nieuw rubber

Ik praat met Castricum Trucks, het bedrijf dat mijn bus gaat spuiten, en ze zeggen dat ze rubbers meestal laten zitten omdat ze niet heel van de bus komen.

Toeval wil dat T3bus.nl er net mee gaat stoppen en ik bestel zoveel mogelijk raam- en deurrubbers tegen 50% korting. De rest haal ik bij Brickwerks omdat ik altijd wel enthousiast ben van hun kwaliteit en dat ze de laagste prijs hebben. Maar dat heeft misschien ook met de lage stand van de pond te maken.

Welke ik allemaal nodig heb lees je hier; Nieuwe raam en deur rubbers

Het resultaat

Alles bij elkaar opgeteld is het resultaat te zien in de volgende foto’s.

Wat kost het?

Er zullen vast mensen zijn die zich afvragen wat het me allemaal gekost heeft. Het spuiten. De rubbers etc. Ik kan er niet echt een bedrag op vast zetten. Spuiten van je bus hangt van een aantal factoren af;

  • Wat is de staat van je plaatwerk, roest? deuken?
  • Wat is de gewenste kwaliteit van het spuitwerk?
  • En hoever wil je gaan?

Ik heb besloten nieuwe rubbers te bestellen. Dat kost bij elkaar bijna €700 en nieuwe emblemen kosten zorgt dat de prijs met ongeveer €100 toe neemt. Straks hebben wij een nieuwe bus. Maar daar moet je ook bereid zijn om in te investeren.

Ik raad je van harte aan om contact op te nemen met Castricum Repair. Zij gaan samen met je kritisch naar je bus kijken en een eerlijke prijs bieden.