De keuringsdag kwam en ging weer. Het was een mooie proefrit voor de bus, maar uiteindelijk is hij niet goed gekeurd. Gelukkig is hij ook niet afgekeurd, hij heeft nu de status “aanhouden“. Dat betekent eigenlijk dat ik nog niet mijn gewilde kenteken krijg, maar dat er nog wat gekeurd moet worden.

Ik maakte namelijk een afspraak bij de RDW met de onnozele gedachte dat het allemaal wel in één keer ging. De bus importeren van Frankrijk -> Nederland, Subaru EJ25 op kenteken en de twee extra bankjes achterin. De RDW inspecteur schudde zijn hoofd toen ik aankwam.
Het is officieel een:
1- identificatie en zo invoering
2- wijziging voertuig: motor
3- wijziging voertuig: categorie N1 (bestelauto) naar M1( personenauto)

Dus stap 1 is voltooid. Op 22 januari hebben we een afspraak om de twee wijzigingen door te voeren. Jammer wel, want je kan een kenteken voorspellen op; kenteken.tv. En de voorspelling was;

kentekenvoorspeller

Dat was leuk geweest omdat we de Ramble Rally nog wel willen gaan rijden. Nu voor 22 januari voorspelt kenteken tv;

Moet ik nu maar iets verzinnen met RS. Racing Sport?

Gelukkig werd de motor niet meteen gekeurd. Als ik een geluidstest had moeten doen had ik een probleem. Mijn motor maakte namelijk veel te veel toeren. Ik kon hem alleen op het gashuis stil krijgen..

Behulpzame tips in het bus-forum en op Facebook gaven de tips om eens naar het vacuum te kijken en ook naar de gasklep-sensor en de stationair sensor te kijken. Eerst ging ik met een bus remreiniger in de weer en dat maakte helaas weinig uit.

met remreiniger

met remreiniger

Daarna haalde ik het gasklephuis los en begon met poetsen. Vooral bij de gasklep was een dikke laag smeer aangekoekt en de IACV- Idle Air Control Valve heb ik schoongemaakt. Die zat ook onder de oude olie. Ik vermoed dat de man in Beverwijk bij de opfrisbeurt dat niet heeft gecheckt.

De boel haalde ik voorzichtig uit elkaar, de pakking overleefde het helaas niet, maar alles is nu wel weer schoon. Een tip, wel netjes alles markeren voordat je het los haalt. Vooral de gasklepsensor kan je stellen en als die niet klopt moet alles opnieuw ingesteld worden.

Had ik nou een EJ251, EJ252 of EJ253. Het blijkt dat ik een EJ251 heb. Dus het eerste type EJ25 motor. Hier heb je een handige omschrijving over het verschil.

Twee weken later ben ik weer naar de RDW gegaan. De motor maakte nog steeds redelijk wat herrie, nu ligt het gewoon aan de uitlaat die niet afdoende dempt. Een puntje voor de toekomst, maar ik hoop dat de geluidstest niet te streng is.

Eenmaal aangekomen bij de RDW weet ik nu precies de weg, ik meld me keurig en gelukkig hebben ze al mijn papieren nog. Ik had alvast een kopie uitgeprint gemaakt om te voorkomen dat dat een probleem is.

Weer zie ik de tijd voortduren en mijn afspraak komt en gaat. De man die ik de vorige keer zag bij de vrachtwagens komt op mij af en vraagt; wie heeft de eerste afspraak. Mijn afspraak stond het vroegst, dus het was mijn beurt. Hij kijkt op de klok en zegt; te weinig tijd voor wat ik allemaal moet doen.

Dus hij loopt verplichte punten na en vult de vereiste velden in. Hij zegt dat er geen tijd is voor de geluidstest, maar waarschuwt me wel er iets aan te doen om te voorkomen dat ik stil gezet word door de politie. Hij tikt op het formulier af dat ik goedgekeurd ben. 7 zitplaatsen, nieuwe motor en geïmporteerd. Nu de BPM gegevens invullen en ik kan een kenteken in de bus verwachten.

Het BPM formulier