Aansluitingen inventariseren

Aansluitingen inventariseren

Het oude blok en wat nu?

Het oude motortje heeft wel wat problemen opgeleverd. In het kort, alle pakkingen, keringen en distributie zijn vervangen. De waterpomp is voor een nieuwe verruild en er gingen nog een aantal andere zaken stuk. Het werd bijna een nieuwe motor. Het bleek dat de vorige eigenaar minder handig was dan dat hij deed geloven en allerlei klusjes waren rommelig of slecht afgemaakt.

– Lees er meer over in: Autoproblemen…

Toen ik terug reed naar Nederland waren de problemen nog niet over. Tijdens een stop ontdekte ik dat er flinke druppels olie onder de auto lagen. Ik gooide er steeds olie bij om het niveau acceptabel te houden en zo ben ik naar Nederland gereden. Bij het uitpakken van mijn bus keek ik even naar de motorruimte. Als je olie ziet als het bloed van een auto, dan is het werkelijk een bloedbad. Ik heb hem langs gebracht bij Lucas Colnot in Schoorl. Hij vond het een leuke auto maar de motor was versleten. Door een onderdruk drukt hij olie uit het blok op zijn zwakste punt, in dit geval is dat bij de oliepeilstok. Lucas had het gerepareerd, maar intussen lekt het weer, alhoewel minder heftig.

– Lees er meer over in: Terug in NL en autopech

Mijn problemen klinken als overdruk in het carter. Dit kan een kapotte of rammelende zuiger zijn. Er zit niets anders op dan het blok open te halen, want een blik achter het kleppendeksel waarschijnlijk niemand wijzer maken en ook niet geruststellen.

Nieuwe motor of oude opknappen?

Wat zal ik doen, mijn oude blok reviseren of een ander blok kopen en die een beetje opknappen. Het nadeel van mijn 1.6D blok is dat er niet veel vermogen in zit voor een zware bus. Een 1.9D (of TD) lijkt dan al een betere keuze. Hierover is behoorlijk wat informatie te vinden.

En dit is allemaal nog maar van één forum! Dus als je verder zoekt in het Engels en Duits kan je nog veel meer ontdekken. Vooral de onderwerpen 1.9D 1Y ipv 1.6D CS (klaar en rijdt perfect) en De nieuwe 1.9D ligt erin! En het werkt nu helemaal! trekken me. Ik zit er ook over te denken om een gewoon een eenvoudige ongeblazen diesel achter in de bus te hangen. Het blijft een oude auto, dus ik ga er niet een enorm motorblok in hangen om hem 140km/u te laten rijden. Gemakkelijk 110 km/u is ook al heel prettig.

motor opgehaald

Welk ander blok?

Voor een overzicht van motorcodes van Volkswagen heb ik hier een samenvatting gemaakt. Ik zat te kijken naar een dieselblok met de code 1Y of AEF. Een voordeel van deze motor is dat hij vrij goed in de motorruimte past. Je hoeft hier dus niet de motorsteunen om te zetten en met een beetje geluk past het uitlaatspruitstuk ook. Er zijn wel wat onderdelen die overgezet moeten worden van de 1.6D naar het nieuwe blok. Het motorblok vind je in een Golf 1, 2 of 3, in een Passat, Audi 80, Caddy 1 of een oude polo.

Ik heb op Marktplaats gekeken naar tweedehands motoren. Er worden een hoop aangeboden, zoals:

advertentie

Ik vind een motor als deze een nadeel hebben, ze liggen buiten tegen een muurtje onder een zeiltje. Dat kan vast niet goed zijn voor de motor. Op aanraden van een vriend belde ik een grote sloperij in de regio: Ooyevaar in Blokker en daar heb ik een 1Y blok uit een golfje gekocht uit 1995 met bijna 200.000km op de teller.

Bij deze sloperij staan de motoren binnen, droog in een krat te wachten op de nieuwe eigenaar. Het blok was nog goedkoper ook: 350 euro. Een andere aanrader is een sloopauto te kopen waar het blok nog in zit. Zo weet je zeker dat je alle onderdelen die je nodig hebt er op en bij zitten. Zelf wilde ik niet nog een sloopproject er naast hebben en heb de gok genomen dat het blok van de sloperij goed en compleet is. Het blok komt uit een Golf III uit 1995.

Oud vs nieuw

Oud vs nieuw

Uitbouwen en opknappen

Wat ik nu heb gedaan is alle overbodige zaken verwijderd. Dus oliefilter, dynamo, koelwaterpomp, spruitstukken, etc. etc. Op een gegeven moment heb ik de auto krik onder de motor op de aansluiting met de bak gezet en heb ik de linker motorsteun losgemaakt en de motorstang waar deze op zit verwijderd. De uitlaat heb ik ook helemaal los gehaald en verwijderd om te voorkomen dat hij ergens beschadigd raakt.

Alle motorsteunen heb ik helemaal van het blok verwijderd om geen uitstekende stukken te hebben. Daarna heb ik de autokrik bijna tot op de grond laten zakken en de motor met spanbanden aan de auto gezet. Let op dat je de aandrijfassen uit de weg hangt, of nog beter verwijderd, anders zitten ze erg in de weg. Voor het vastzetten van de motor kan je een balk over de motorruimte leggen of andere bevestigingspunten gebruiken, let op dat de motor redelijk recht hangt. Daarna heb ik de autokrik onder de bak gezet en een beetje druk gezet zodat ik de bout eenvoudig kon lossen. Als de motor gekanteld is dan draait deze bout en wordt het lastiger om los te maken. Nadat alles los was heb ik de spanbanden langzaam laten vieren en de motor zakte op de grond. Even stuntelen om de auto krik onder de bak vandaan te krijgen en je bent klaar.

– Meer informatie & foto’s over het proces: Mijn VW bus opknappen, deel 1

Alle onderdelen heb ik ontvet, verder schoon gemaakt en de stalen zaken geschilderd. Zo kan René Vis op Texel hem technisch nakijken en alles weer netjes in elkaar zetten. Eerst wilde ik het motorblok geel verven, helaas was dit niet mogelijk en eerst koos ik voor wit en later leek grijs/zilver mooier. Alles is in dozen gestopt en naar Texel gebracht.

motor onder de auto

Tot die tijd ga ik aan de slag om de motorruimte te ontroesten en schilderen en de bedrading nalopen en verbeteren daar waar nodig. De draden lopen in de oude situatie kris-kras door elkaar en dat moet gemaakt worden. Een zwarte doos waar een heleboel zaken bij elkaar komen. Daarnaast zijn er moderne technieken beschikbaar die nu toegepast kunnen worden. Een voorbeeld daarvan is: “Brighten Your Lights – Installing Headlight Relays“. Hierbij gaat de stroom die gebruikt wordt om je koplampen te laten werken niet meer door je schakelaar heen, maar direct van de stroombron naar de lampen.

roest na stralen

Tijdens de afwezigheid van het motorblok heb ik alle tijd voor de draden uit te zoeken en de carrosserie. Waar het een vettige roestige bende is wil ik dat ik straks een strakke schone motorruimte heb. Voor dit werk heb ik een straalketel gekocht bij Datona.nl welke via een slim systeem het straalgrit laat recyclen. Na een dag zag het er schoon uit op de makkelijk te bereiken plekken. Na twee dagen had ik ook de vergeten en moeilijk bereikbare stukken gehad. Helaas ontdekte ik een zestal gaten in het ijzer en moet de auto langs een lasser die het allemaal weer gaat repareren.

– Meer informatie & foto’s over wegbrengen en stralen: Mijn VW bus opknappen, deel 2

Er is een knik in de lucht aanvoer buis waarvan bij mij een oogje was afgebroken. Gelukkig had Wouth nog een variant over en bood hem mij aan. Na een ritje op de motor naar Lisse ben ik weer in bezit van een goede versie.

– Nog enkele foto’s van stralen & ophalen onderdeel: Mijn VW bus opknappen, deel 3

Na deze reparatie wordt de carrosserie geschilderd met RX5 voor de roestpreventie, daarover gaat nog een dunne laag RX5 en dan wordt het geheel afgelakt met gele RX10 aangelengd met 5% RX5 voor de ultieme hechting. Deze RX10 kan je, tegen 10% meerkosten, bestellen in alle RAL kleuren en ik heb voor RAL 1018 gekozen, later blijkt dit toch niet de goede kleur te zijn, maar het ziet er fris uit. De motorsteunbuizen en het chassis zijn zwart van kleur.

gelast, geschilderd

– Meer informatie & foto’s van lassen/verven met RX: Mijn VW bus opknappen, deel 4

Op  de motorsteun bij René

Op de motorsteun bij René Vis

Het blok haal ik op van Texel bij René. In de werkplaats hangt hij in een een soort rack waardoor ik hem even lopend kan horen. Na wat geschud slaat hij aan 🙂 It’s alive!

Uiteindelijk was het goed dat het blok uit elkaar was gegaan, alhoewel het algehele beeld was dat het blok er perfect bij stond blijkt bij het uit elkaar halen dat er toch wat water in het blok zat wat hier en daar roest en invreten had veroorzaakt. Dit heeft René opgelost. Daarnaast heeft hij de brandstofpomp van mijn 1.6L diesel werk er op gezet omdat er op de 1.9L versie teveel electronica zat wat uitgezocht moest worden èn dit de moeite niet waard is omdat de pomp vermoedelijk uitgedroogd is.

Bij de sloop in Schagen haal ik nog een dynamo op met de karakteristieke auto-span veer en met een multi-riem van de Brezan is mijn blok klaar om ingebouwd te worden. Ik kijk nog een keer kritisch naar de motorrubbers en besluit toch maar twee nieuwe te bestellen. Het kost wel weer 80 euro, maar dan is het wel nieuw en goed. De oude zagen er toch een beetje rafelig uit.

– Meer informatie & foto’s van motorblok en ophalen: Mijn VW bus opknappen, deel 5

Bij de Gamma haal ik een berg isolatie die ik tegen het blik aan plak boven de versnellingsbak. In principe zal de lijm genoeg zijn om de platen vast te houden, maar ik ga het voor de zekerheid nog een keer vast zetten met een strip. De kosten van gamma isolatie zijn behoorlijk lager dan de speciale isolatie matten die je voor deze auto’s kan kopen. Ik ga het in de cabine wel netjes bekleden met speciale geluidsisolatie omdat het er ook gewoon beter uit ziet.

Voordat de aandrijfassen terug gezet worden komen er nog nieuwe homokineten op en hopelijk gaat de hele aandrijflijn zonder problemen vele duizenden kilometers mee.

motor er in

In de nabije toekomst zet ik er nog nieuwe lagers in en daarbij is mijn motor project af!