Er stond een bank die op zich goed zit achterin mijn bus, maar ik wilde een mogelijkheid om er in te kunnen slapen. Even probeerde ik de bank (hier rechts) om te bouwen met andere scharnieren, maar uit eindelijk heb ik een bank uit een multivan gekocht. Daarnaast hadden de vorige eigenaren lelijk tapijt en dunne wandbekleding gebruikt. Ik kon nog een hoop aan het interieur verbeteren.

achterbank

De eerste focus was de bank er uit te halen en de loshangende panelen. Het is best grappig hoe de vorige eigenaren tijdens hun laatste reis allemaal kreten hebben verzameld:

Als ik het tijdens de koop even serieus had gelezen dan had ik wat hints kunnen krijgen over de staat van de bus. Vooral “Occhio Ala Batteria” had ik moeten begrijpen voordat ik er mee naar Oostenrijk ging en er allemaal problemen mee kreeg.

Deze hardboard wandjes haalde ik er uit en gingen meteen de grijze bak in. Daarachter kwam een hoop piepschuim en pur-srchuim te voorschijn. Vooral dat laatst was erg vervelend om er uit te peuteren. Uiteindelijk had ik alles er uit en redelijk schoon gemaakt en heb ik het multivan interieur er in gezet met nog twee nieuwe voorstoelen in plaats van het bankje en stoel. Het schot achter de voorstoelen heb ik verwijderd zodat je makkelijk tussen de stoelen naar achter kan lopen. Een beschrijving hiervan vind je:

– Meer over het schot verwijderen en losse voorstoelen er in: Mijn VW bus opknappen, deel 8

Na een tijdje, vooral na een aanhoudende koude lente, was het tijd om mijn bus te isoleren. Er zijn allerlei theorieën wat je kan doen om je bus goed te isoleren. Je mag volgens de discussies allerlei stoffen vooral niet gebruiken. Een voorbeeld van een aantal discussies vind je hier:

Bus-forum.nl: Het grote avontuur
Bus-forum.nl: Restauratie update
Bus-forum.nl: Purschuim / bouwtekening
Bus-forum.nl: Glaswol inpakken
Bus-forum.nl: Isolatie holleruimte met glaswol

Eerst heb ik de auto ontdreund met speciale bitumen-matten die ik heb gekocht bij Conrad. Het artikel was: 854676 Dempingsplaat 500 x 200 mm. Deze hoef je niet aansluitend te plaatsen en moet je enkel af en toe aanbrengen om trillingen te dempen. Hier moet je denken aan de vloer, stoelbakken, maar ook de zijwanden. Als je hier twee of drie repen per zijwand vlak plakt zal het al enorm in het geluid schelen.

schapenwol

Schapenwol

Uiteindelijk heb ik besloten om voor schapenwol in combinatie met Armaflex te gaan. Hiermee neem ik het beste van twee werelden. Het is wel belangrijk om de armaflex luchtdicht te verlijmen op het staal om te voorkomen dat er vocht verzameld en roest ontstaat in de luchtruimtes. Daaroverheen schapenwol wat heel goed vocht reguleert en nog weer extra de warmte isoleert. Goede ervaringen met Armaflex kan je vinden op het Camperforum. En goede ervaringen met schaapswol vind je op het uitgebreide blog van Geert (Mickel Moen): Isoleren schapenwol.

Hij heeft na twee jaar eens gekeken naar mogelijke roestvorming en kon geen vinden. Uiteraard moet je wel de boel ontroesten mocht dat nodig zijn.

Op de vloer heb ik na het ontdreunen speciale rubber-achtige verf aangebracht. Dit is ideaal omdat ik af en toe natte, zoute dingen vervoer in de auto (duikpak/-spullen). Als het water door de vloer heen toch op het staal terecht komt is er een stevige laag die het nog tegenhoudt. De verf is HippoLiner – Bedliner Coating wat ook gebruikt wordt in pick-ups om de laadbak te beschermen. Daaroverheen een laag Armaflex en daarover een 12mm betonplex vloer.