Eerste T3

De gele bus was mijn eerste T3 en niet de laatste. Ik kwam bij hem omdat Mercedes bussen te duur waren en ik heel graag een wegenbelasting vrij busje wilde hebben. Wegenbelasting-vrijheid ging en uiteindelijk bleek de bus qua carrosserie erg slecht te zijn. Einde van mijn gele bus, die uiteindelijk op een oud-ijzer berg belandde. Dit deed wel zeer.

Hoop beleefd

Met deze bus heb ik al met al een hoop beleefd en een hoop plezier aan beleefd. Ik ging er mee naar Oostenrijk en het ging steeds maar weer fout op de heenweg. Ik hing er een andere motor in, een 1.9D, en uiteindelijk heb ik er nog redelijk mee gereden. Ik sliep er regelmatig in omdat ik weer terug bij mijn ouders woonde en heb mijn eerste wildkampeer momenten er mee gehad. Jammer dat hij weg is, tijd voor een nieuw hoofdstuk met mijn witte bus.

Hier had ik hem geïntroduceerd in een blog-post: Nieuw busje: een gele VW T3

bus, 1900D, 1983

Motorproblemen

Na wat problemen ontstond er een heel opknap-traject:
de motor is vervangen en de versnellingsbak is gereviseerd en aangepast op de motor. Nadat ik een compleet multivan interieur heb aangeschaft besloot ik toch een auto met een betere carrosserie te kopen. Naast de grote klus om de carrosserie te verbeteren overwoog de Nederlandse regering om de wegenbelasting-vrijheid op deze auto’s op te heffen waardoor het heel duur werd om mijn motor te rijden. De onderstaande verhalen gaan dus over een auto die er niet meer is.

Hij was zijn carrière begonnen als een blauw aannemers busje met een 1700cc Diesel. Daarna hebben een aantal jongens van een band hem omgebouwd naar een 1600cc Diesel uit een Volkswagen Golf en knapte wat andere dingen allerbelabberst op. Zo zijn ze er mee op reis gegaan naar Barcelona.

Uiteindelijk zijn ze er mee heen en terug gereden met de nodige problemen. Op de zijwand van de bus staan allerlei teksten waar in ieder geval twee een hint gaven naar autoproblemen.

Krabbels op de muur
Instagram

Instagram

Na een grondige beurt waarbij de binnenkant van het motortje helemaal ontdaan is van vloeibare pakking ben ik er mee naar Oostenrijk gereden. Dit ging niet helemaal zonder slag of stoot zoals je hier kan lezen: Autoproblemen en Terug in NL en autopech.

Eenmaal terug kwam uit Tirol was ik het zat, had ik wat tijd over en ben ik aan een langdurig opknap proces begonnen. Je kan de voortgang op deze op deze website zien.

Op het lijstje stond:

Een mindmap van de plannen vind je hier.

Het einde

Aan alles komt een einde, zo ook aan de gele bus. Vanwege de mogelijke plannen in 2014 om wegenbelasting vrijheid op te heffen werd het ineens heel oninteressant om een oldtimer diesel te hebben. De carrosserie is heel slecht en het zou veel energie en geld kosten om knap te krijgen. Verkopen gaat niet omdat niemand met de belasting plannen geld in een oude bus wilt investeren. Daarom heb ik besloten hem te slopen en onderdelen te verkopen en te gebruiken voor het opknappen van de groene DoKa.

Eind oktober 2013 werd het restant van het karkas weg gegooid bij een oud-ijzer boer. Het deed toch wel een beetje pijn, in de korte tijd hebben we een hoop dingen samen meegemaakt.