In VW busjes zit meestal een boxermotor als het om een benzine bus gaat. Deze lijkt gemaakt te zijn voor de T3 bus omdat de bus een brede, maar lage motorruimte heeft. De boxermotor is laag en breed.

V, lijn, boxer. De verschillen

Hieronder zie je drie verschillende motorconfiguraties:

vibratie-tekening
Je ziet het verschil wel in de verschillende motoren. Hieronder zie je een plaatje van Subaru, dus het is een soort reclame plaatje voor de boxermotor. Maar je ziet wel een verschil qua balans in een auto. Bij een motorblok  in een originele auto is daar natuurlijk rekening mee gehouden. Ga je een motor in een andere auto hangen, dan is hier natuurlijk geen rekening mee gehouden.

Stabiliteit boxermotor

Voor- en nadelen

Voordelen

Een lijst van voordelen is als volgt:

  • Lager zwaartepunt van de motor omdat deze laag en breed is
  • Afhankelijk van de leeftijd van de motor is een boxermotor minder tril gevoelig
  • Het is een compacter blok vergeleken met andere blokken (in ieder geval in hoogte)
  • Door de cylinders meer uit elkaar te leggen kan het blok beter gekoeld worden

Nadelen

Een lijst van nadelen is er ook:

  • De motor heeft twee koppen en zijn gevoelig voor koppakking lekkage
  • Het is minder makkelijk om te onderhouden, de kop van de motor zit immers aan de zijkant ipv bovenop.
  • Qua productie is het een duurdere motor
  • Er zitten meer onderdelen aan. Twee kleppendeksels, twee krukassen etc.

Hieronder zie je een promo-filmpje van Subaru over de boxermotor die zij ontwikkeld hebben en gebruiken.