Ik wil straks het maximale halen uit de mogelijkheid om dingen te trekken. Ik heb intussen mijn E-rijbewijs dus ik kan wel wat versjouwen. Nu nog een auto die dat kan en met mijn syncro kan ik straks op z’n minst 2.000kg trekken. Stiekem hoop ik voor meer, maar dat zal er niet in zitten.

Ik was op zoek naar een verzameling documenten om te voorkomen dat er straks discussie komt bij de RDW. Mijn oude trekhaak heeft een D-waarde van 2,7kN. Je kan met deze D-waarde uitrekenen hoeveel de haak kan trekken. Na wat uitzoek werk betekent het dat we straks een gewicht van 319kg achter de auto kunnen hangen. Niet echt voldoende.

D-waarde uitrekenen

D-waarde uitrekenen

Dit reken je uit via een ingewikkelde rekensom. Hier rechts zie je de som waar de T = trekkend voertuig, R = het gewicht dat je trekt en g = valconstante 9,81.

Nu hoor ik via via dat de trekhaak niet meer gekeurd wordt, maar deze moet toch vervangen worden. Via Paruzzi bestelde ik de Trekhaak kogel 50 mm. Ik kreeg er geen documentatie bij, dus ik ging op zoek naar bewijs dat deze een waarde van 17kN heeft. Het is een MP79 50MM TOW BALL van het merk Maypole. Ze hebben een certificaat dat je kan downloaden, hier heb ik een kopie. Het verschil in wat je kan trekken is uitzonderlijk.

Wil je dit zelf uitrekenen? CarrosserieNL Stootbalk heeft een handige excel-sheet waarmee je dit kan uitrekenen, hier heb ik een kopie.

Type goedkeuring, T3 syncro

Certificaat trekhaak

Dus, ik stuur dit naar de printer en weer iets om mee te nemen naar de RDW komende maandag.

meer buitenkant aanpakken posts: