Eindelijk is het zo ver. Er is een afspraak gemaakt met de RDW om de auto op een kenteken te krijgen. We hebben nog de puntjes op de i gezet. Hopelijk is dit voorlopig het laatste ritje van de bus op een aanhanger. Intussen heeft mijn bus 416km op een trailer gereden. Tijd om te rijden op eigen kracht.

Het was wel een uitdaging om de front-sper werkend te krijgen. Bleek dat ik er gewoon niet zoveel verstand van had. Er zit bij mij een soort uittrek bescherming op. Eenmaal thuis herinner ik me een gesprek op Synchronauten Lowlands en het Bus-Forum. Vanaf modeljaar 1986, dus sept. 85 is het ingevoerd. Mijn bus is uit 1988.

Het was nog wel een uitdaging om een afspraak te krijgen. Mijn planning was om in Heerenveen naar de RDW te gaan. Helaas kon ik daar pas tegen het eind van de maand terecht, dus nu heb ik in Groningen een afspraak. Nog een geluk dat mijn bus uit april 1988 komt (volgens het kenteken). Mijn bus is dus 29 jaar en 9 maanden tijdens te keuring. Als hij 30 was geweest dan was het een speciale oldtimers keuring en kon ik pas rond 8 februari terecht, blijkbaar kan niet iedere werknemer de keuring uitvoeren.

Volgens de Volvo Klassieker Vereniging;

Als u een voertuig van 30 jaar of ouder in Nederland gaat invoeren, dan wordt het voertuig vanaf 1 februari 2013 beoordeeld door een medewerker die is gespecialiseerd in historische voertuigen. Voor deze opzet is gekozen omdat voor zo’n klassiekerkeuring specialistische kennis nodig is, die niet meer bij elke medewerker voorhanden is.

Het gaat bijvoorbeeld om technische kennis die nodig is om de authenticiteit van onderdelen en documenten vast te stellen. De RDW en FEHAC hebben samen deze nieuwe aanpak van keuringen opgezet.

De daarvoor geselecteerde RDW-medewerkers hebben specifieke kennis van klassiekers. De RDW en FEHAC werken samen om deze kennis op peil te houden en waar nodig te verdiepen.

oorsprong van de bus

oorsprong van de bus

Mijn syncro is een Franse bus. Gebruikt in het Zuiden, vandaar dat de carrosserie waarschijnlijk nog zo goed is.

Maar ik moet hem nog importeren naar een NLs kenteken. De originele DJ motor heb ik vervangen voor de Subaru EJ25. Dus ik moet redelijk wat documenten op hoesten;

Lijstje om mee te nemen;

  • oorspronkelijk kentekenbewijs
  • eendagskenteken (hier aanvragen)
  • identiteitsbewijs
  • uitdraai van de bevestigingsmail van de RDW
  • brief van VW over de maximale trekgewichten van aanhangers
    en een voorbeeld van een kenteken waar dat trekgewicht ook geregistreerd staat.
  • een keuringsplaatje op de trekhaak

In mijn geval nog wat extra zaken, i.v.m. de Subaru motor;

De betreffende trekhaak

De betreffende trekhaak

  • Vrijwaringsbewijs van de auto, Subaru Legacy, waar de motor uit komt
  • Factuur van de Legacy en als bonus heb ik een afdruk van de advertentie
  • Een artikel van autoweek.nl waarin alle gegevens van de auto staan

Ik heb ook nog een trekhaak uitgezocht die me straks de mogelijkheid geeft om minstens 2.500kg achter de auto te hangen. Er zit nu een trekhaak onder die met een 2,7kn te licht is om straks bij de RDW genoeg trekgewicht op mijn kenteken te krijgen. De trekhaak die je hier ziet is met een D-waarde van 17,2kn veel sterker en heb ik een betere kans om een hoger gewicht op kenteken te krijgen.

En voor de zekerheid heb ik nog een afdruk uit een folder meegenomen waarin staat dat het extra bankje wat ik wil plaatsen voor extra officiële zitplaatsen een fabrieksoptie was. Iemand zei, als je laat zien bij de RDW dat je je huiswerk hebt gedaan, dan sta je al een puntje voor. Wat van dit materiaal heb ik hier ook verzameld;