de bus

Hoe is het met de bus? Een gevreesde vraag… Ik heb de bus in Augustus naar een Subaru tuner gebracht en daar stond hij ruim een jaar te wachten. Het was niet alleen de schuld van Jerry, maar er is intussen ook een hoop gebeurd. Alles wat gemaakt is door de beste man in Beverwijk hebben we verbeterd en/of vervangen.

Op een gegeven moment liep Jerry tegen problemen met de software van de EMU ECU, hij pikte mijn motorsignaal niet op. De nokkenas sensor gaf een krachtig signaal, maar de software vertikte het om er iets mee te doen. Uiteindelijk met een hoop contact met de leverancier is het dan eindelijk gelukt om de motor te laten draaien. En ik kreeg het volgende filmpje van Jerry.

De bus weer thuis

Jerry belde me op, of ik de bus op kon halen. Er mankeerde toch nog iets teveel aan om hem goed op de dyno te zetten. Dus er zit een soort basis mapping in de computer zodat de motor het goed doet, we moeten de problemen oplossen en dan kan hij weer terug om de ‘mapping’ af maken.

We hebben het over pk’s en het score bordje van de dyno ziet er indrukwekkend uit. De auto met de meeste pk’s die hij op zijn bank heeft gehad was een Nissan R35 GT-R met 1115pk op de wielen. We stonden even naar een Subaru Impreza te kijken met 702,5pk. Indrukwekkende apparaten. De top 10 van auto’s op Jerry’s dyno komen niet onder de 500pk.

Even komt ter sprake hoeveel pk mijn bus heeft. 156pk heeft mijn auto op de krukas vanaf fabriek. Ow merkt Jerry op, dat kunnen we wel opschroeven naar 170pk. Maar ik moet aan mijn syncro-versnellingsbak denken en vermoed dat die er niet heel blij van word. Dan is het tijd om de auto te starten.

In het donker laden we de auto’s op en brengen de bus naar huis. Wij zijn intussen verhuisd naar een plek met een redelijke garage. Het was even spannend, maar hij past er in! We waren bang dat de hoge 16″ bus niet onder het systeemplafond paste.

bus in de garage

Wat is er extra vervangen?

Intussen hebben we

  • het carter van Brian vervangen voor een aluminum gegoten van small car. Die van hem lekte. Dus om verder gezeur te voorkomen hebben we deze besteld.
  • de ingekorte arm van de oliepomp weggegooid. Het was beroerd gelast en gelukkig kwam die van Smallcar met een eigen ‘oil pickup’.
  • De draadboom voor de motor geheel vervangen met een custom-build
  • Een schroefgat in het motorblok uitgeboord en gerepareerd, deze was niet goed gemonteerd.
  • de motorbeugel was voor een gewone T3 en niet voor een syncro. Daardoor was er niet genoeg ruimte voor de tank. Deze dus vervangen.
  • De motor op tijd gezet.
  • Een koelvloeistof tankje dat direct uit de doos lekte vervangen voor een beter exemplaar.
tankje vervangen

tankje vervangen

Maar nu hebben we wel alles nagekeken. Als de auto het nu niet goed gaat doen, dan kan niemand zeggen dat wij niet ons best hebben gedaan.

Nu gaat de bus weer naar Klaas in Friesland. Eens kijken waarom de remmen het niet goed doen, een bankje plaatsen, de achterbank vast zetten en dan gaan we voor de RDW keuring.