de verhuizing

Achter de bus van Bas

Achter de bus van Bas

Het is driekwart jaar geleden dat ik de laatste post schreef over de voortgang. Er zijn sindsdien een hoop smoesjes, tijdrekken en andere zaken voorbij gekomen, nu eindelijk een post waarin we een enorme voortgang kunnen laten zien: Subaru in een T3, post 3.

Eind januari haalden Bas en ik mijn bus weg uit Beverwijk en brachten hem naar René van Evolution Speedbarn in Workum. Brian had alles in de bus gezet en de motor hing provisorisch in de beugel in de motorruimte. De bus zag er afgeladen uit dus ik kon het niet allemaal controleren, maar het leek compleet.

Bij René aangekomen zien we dat hij daar nog drie Subaru blokken heeft staan. Het ziet er betrouwbaar uit dat hij er werkelijk mee bezig is. Gerustgesteld gaan we naar huis.

Even later komen de slechte berichten. De bus ligt toch wel erg uit elkaar en daar heeft René noch de kennis of de tijd voor om het in elkaar te zetten. Gelukkig kent René via via een man, Klaas, die vaker aan Syncro’s heeft gesleuteld. Het is een man zonder computer of mobiel, dus ik moest hem maar eens ’s avonds op het thuisnummer bellen. Afspraken gemaakt en twee weken later verhuist mijn bus achter de syncro van Klaas weer van Workum naar Bolsward.

Aan het werk

Intussen belde René nog met slecht nieuws. De draadboom, die verknipt werd voor de programmeerbare ECU, is zo verknipt dat René er geen chocolade meer van kan maken. Het is ook geen kabelboom die hij eerder in zijn handen heeft gehad. Hij weet nog wel een kabelboom die iemand misschien wil verkopen, kosten totaal dan 650 euro. Los in goede staat zijn deze draadbomen zeldzaam. Ik zag er eentje in Engeland voor 700 pond (866 euro) omgebouwd voor de T3.

Uiteindelijk besluiten we te gaan voor een nieuwe draadboom met een programmeerbare ECU door ACE motorsports. Jerry van dit bedrijf heeft veel ervaring met Subaru tuning en het is fijn dat mijn motor helemaal op de zware syncro bus gemapt (ingesteld) wordt in de ECU. Het scheelt ook wat arbeidsloon wat nodig is om het één en ander wijs te worden uit de draadboom.

Klaas gaat verder met mijn bus. Er is nog een verrassing, want mijn voorrem vervanging (uitgedacht in: 16″ syncro, remmen) bleek helemaal geen 16 inch te zijn, maar 14 inch. Gelukkig werd dit snel en makkelijk opgelost door Brickwerks in Engeland. In een aantal weken is mijn bus redelijk op orde. Ik ga af en toe langs om interesse te tonen, foto’s te maken en een handje te helpen. Hier is geen enkele geheimzinnigheid meer over de status van het project. Erg fijn.

Mijn versnellingsbak breng ik op aanraden van Klaas (“Hij voelt niet goed, ruim”) naar René Vis van Delta revisie voor een nakijk-beurt. Inderdaad mankeerde er nog wel het één en ander aan, wat precies lees je hier; Eerste blik in de versnellingsbak. Ik krijg van René Vis een hele berg aan ontbrekende onderdelen mee waarvoor ik hem erg dankbaar ben. In de afgelopen jaren is de houder van de slave cilinder verdwenen, het vorkje dat de druklager beweegt en nog wat andere zaken. Met deze spullen gaan we verder en sluiten de bak aan op de motor.

Ik heb een RJES bell-housing met als nadeel dat deze aan de onderkant open is. Hier moeten ik nog iets op verzinnen voordat ik de modderbak in duik. Verder moet er het één en ander aan gebeuren voordat je hem aansluit op motor en bak. Gelukkig krijg je er een DVD bij die vrij nauwkeurig is in hoe wat, waarom en waar. Ik heb een Subaru vliegwiel en drukgroep en met de kit van RJES past dat prima op elkaar. Of het werkt merken we later pas.

We zijn nog niet klaar. René van Evolution Speedbarn gaat de koeling verder afmaken. Allerlei slangen moeten aangesloten worden. Daarnaast moeten we een oplossing verzinnen voor de uitlaat, want die steekt nu veel te ver naar onderen. Er zijn wel wat voorbeelden te vinden op internet:

Wordt vervolgd.