T3 bus-aanhanger

English?? -> see below
Douwe, die ik ken via het Bus-forum, is verdomd handig met T3 busjes en een las apparaat. Hij bouwde een T3 bus-aanhanger. Op het Bus-Forum heeft hij wat foto’s geplaatst en uitgelegd hoe hij het heeft gedaan. Hij nam een T3 DoKa en zaagde een stuk er af. En zo ontstond een caravan van een DoKa; Dokaravan?

De bouw foto’s:

Wat feitjes

  • De as is een geremde Al-ko as met zogenaamde terugloop-rem-inrichting, zodat de remmerij alleen maar remt voorwaartse richting
  • De restanten van de bus staat weer zo’n 8 centimeter lager dan origineel. In verband met wind vangen, daarnaast staat ook nog stoer
  • De dissel bestaat uit een 70×40 kokerbalk
  • Hij is bewust langs de kokerbalken gelegd en tot aan de dwarsbalk van de kriksteun gelast om de trekkracht zoveel mogelijk te verdelen
  • De koplampen zijn vervangen voor een combinatie van achter-/remlichten
  • Wat betreft de eisen voor de bouw van de aanhanger; beneden de 750 kilo hoeft een aanhanger niet gekeurd te worden. Uiteraard zorgt Douwe dat de aanhanger veilig de weg op kunnen
  • Triangel is 70*40, kogeldruk 50kg en totaal gewicht is 620 kg.

Het resultaat

Hier is het origineel van de bovenstaande foto’s en tekst: Servicebus /project dóókes doka

Grapje

Iemand raakte geïnspireerd om dit grapje te posten 🙂

English

Douwe, whom I know via the Bus-forum website, is quite handy with Vanagons and some welding equipment.. On the Bus-Forum he posted a few pictures and explained how he built this. He took a Vanagon and a DoKa. He shortened the Doka and a caravan was created of the DoKa. A Dokaravan?

The construction

Some facts

  • The axle is a braked Al-ko as with a reverse-brake-system. This means you can only apply the brakes when it is in forward motion.
  • The remains of the Doka is 3,2 inches lower than the original height. This prevents instability by wind and it looks cool.
  • The A-frame extenso along the chassis to distribute the load as much as possible.
  • The headlights are replaced by a combination of rear lights.
  • The rules for a trailers are not so strict if the total weight (unloaden + load) is below 1.655 pounds. Of course Douwe did all what’s needed to be safe on the road.
  • total weight is 620 kg.

The result

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een reactie achter