advHet duurt en het duurt maar…..
Helaas staat mijn bus nu bijna een jaar bij de garage waar de Subaru motor wordt opgeknapt en in de auto gehangen. Brian, van OTOmotor, en ik hadden allebei voor ogen dat het in het voorjaar klaar zou zijn en ik had stille hoop dat ik de Ramble Rally er mee zou kunnen rijden. Nou dat is zeker niet gelukt. Nu zijn we halverwege juni en is er nog geen uitzicht wanneer de auto klaar is. Lees vooral de samenvatting over de motor-ombouw voor een totaalbeeld. Hier Opknappen: Subaru in een T3, post 2.

Engelse onderdelen

De bell-housing moest uit Engeland komen. Soms is dat een slecht teken, want als klant heb je er dan weinig grip op. Ik weet dat een vriend van mij ook ooit onwaarschijnlijk lang op een onderdeel heeft gewacht. Half december is de bell-housing besteld en er kwam al direct een reactie dat we geduld moesten hebben. Ze hadden ze niet meer op de plank liggen en het onderdeel moest opnieuw gegoten/gemaakt/gedaan worden. Geen probleem, dachten we, want er zijn nog wel wat andere klussen om te doen.

In februari toch eens gevraagd waar het bleef. En uiteindelijk kwam het ding begin juni toch binnen. Dat is wat, meer dan een half jaar wachten op een onderdeel. En het is een cruciaal onderdeel, ook voor het passen van de motor in de bus. Een Bell-housing (B op de foto) is namelijk de verbinding tussen de motor (C) en de versnellingsbak (A).

bell housing lokatie

Ik had hier ook gebruik kunnen maken van een pasplaat. Deze plaat zorgt er voor dat de gaten van de motor en versnellingsbak niet persé op elkaar aangesloten hoeven te worden. Deze plaat zorgt dat het past. Het is voor mijn gevoel niet de netste en stevigste oplossing.

BS-Autotuning

Helaas gaat de aangepaste draadboom en after-market ECU wat ik zo mooi omschreef in de eerste post: Opknappen: Subaru+T3, post 1 niet door. De reden is onduidelijk, maar BS-Autotune heeft de samenwerking opgezegd. Het project zou ver buiten de gestelde prijs gaan lopen, hij vond het toch te ingewikkeld, ik weet het niet. Waar rook is, kan vuur zijn, maar ik zie ook positieve ervaringen. Als ik naar mijn google-resultaten kijk is dit 50/50, maar mensen die klagen hebben vaker meer te melden dan mensen die tevreden zijn. Het lijkt me dan raadzaam om in elke samenwerking met BS-Autotune duidelijke afspraken te maken over de prijs, de duur en de communicatie.

# Update ## Naar eigen inzicht en een mail van Jeroen heb ik deze post iets aangepast.  ##

meer ‘aandrijving aanpakken’ posts