Voordat je iets kan maken moet er iets stuk. En bij het stukmaken van de Subaru bleek dat er meer stuk was dan gepland 🙁 Brian haalde voorzichtig de delen die hij nodig heeft voor de ombouw uit de auto. En delen die hij niet nodig heeft haalt hij toch zo goed als het gaat in zijn geheel er uit. Je weet nooit wat je later kan gebruiken. Hier het eerste deel in een serie: Opknappen: Subaru in een T3, post 1.

Maar als dan het één ander los komt, dan kom je ook de problemen tegen. De vraag is eigenlijk… Hoe kan het dat dit niet eerder fout is gegaan? Dat de koppeling nog gewerkt heeft?

Dus het vliegwiel moet vervangen worden of gaan we toch voor het VW vliegwiel? Het voordeel van de eerste optie is dat je een vliegwiel dat bij de motor hoort kan uitkiezen. En het VW vliegwiel zit ook al een tijdje in de bus en geen idee wat de status daarvan is. Nog een laatste foto van het mishandelde spul:

mishandelde koppeling

En intussen gaat het slachten van de Subaru verder…

Als alles wat nodig is er uit ligt gaat Brian verder met het opfrissen van het Subaru blok. Het blijkt dat er nog aardig wat aan mankeert. De 300.000 km die de auto heeft gelopen waren zware kilometers en het is maar goed dat er een uitgebreide (deel)revisie wordt uitgevoerd.

Zo is de motor weer in elkaar en staat het weer klaar.

Motor klaar

Brian vraagt me om de kabelboom en computer te vervangen en na mijn ok gaat hij met BS-AutoTune,  een programmeerbare ECU en kabelboom klaarmaken.

Voor zover deel 1. De bus staat nu nog bij OTOMOTOR. En de motor ligt nog bij BS-AutoTune waar de Subaru motor aan een test-opstelling zit. Met een hoop geduld, wat ik zo met Brian heb afgesproken, komt het einde van mijn motor-project in zicht. Lees vooral de samenvatting over de motor-ombouw voor een totaalbeeld.

meer ‘aandrijving aanpakken’ posts