T3 in het bos

T3 in het bos

Ik ben op zoek geweest naar een eenvoudige manier om de Oettinger remschijven te vervangen. Ooit waren deze geplaatst nadat de Duitse tuner Oettinger een set voor de T3 had gemaakt. Remblokken, maar ook remschijven slijten en ik moet eigenlijk alles voor mijn bus weer vernieuwen voordat ik hem aanbied aan de RDW. Ik heb Oettinger gemaild en de reactie was:

Sehr geehrter Herr van Enter,

vielen Dank für Ihre email Anfrage. Leider müssen wir Ihnen mitteilen, dass wir schon seit Jahren keinerlei Ersatzteile hierfür mehr lieferbar haben. Verschiedene T3 Busfahrer haben uns den Tipp gegeben mal im BMW Ersatzteilprogramm bei der 5er Reihe nachzuschauen.

Eventuell finden Sie dort noch etwas.
Zu unserem bedauern können wir Ihnen keine erfreulichere Nachricht übermitteln.

Mit freundlichen Grüßen
Dipl. Ing. Willi Christian
Werkstattleitung/ Entwicklung
OETTINGER Sportsystems GmbH

Wat grofweg vertaalt naar:

Dank u voor uw e-mail aanvraag. Wij betreuren ons om u te informeren dat we al enige jaren langer geen vervangende onderdelen beschikbaar hebben. Diverse T3 rijders gaven ons de tip het BMW onderdelen programma van de 5 Serie na te kijken voor een alternatief.

Je zou daar iets te vinden.
Wij betreuren ons u geen beter nieuws te kunnen verzenden.

Dus ik moet zelf op zoek gaan naar een alternatief in de BMW reeks van Oettinger. Als ze me een onderdeel nummer hadden opgestuurd dan was ik daar op ingegaan. Maar ze sturen niet echt een oplossing dus ik ga het niet uitzoeken. Remschijven slijten niet zo snel en straks moet ik weer op zoek naar een alternatief.

Oettinger schijven

Oettinger schijven

Ik had dankzij het Club 80-90 forum contact met Michael van Brickwerks en heb met hem een lijst samen gesteld van aftermarket remonderdelen voor mijn bus. Met de onderdelen wordt mijn VW T3 16″ Syncro weer terug gebracht naar hoe het standaard zat, met wat verbeteringen. Eén van mijn wensen was geventileerde remschijven, een ander was dat ik later niet weer op zoek hoef naar onderdelen. Ik hoop dat door het meer standaard te houden dat ik later makkelijker onderdelen vind.

Mijn boodschappenlijstje was dus:

Remschijf, black diamond discs link 1 set
Remschoenen, black diamond link 1 set
Ophangpunt, Brake caliper carrier, left link 1 stuk
Ophangpunt, Brake caliper carrier, right link 1 stuk
Slangbevestiging, Brake pipe retaining clip link 4 stuks
Slangen, Braided brake hose-set link 1 set
Remcylinder, Brake caliber link 2 stuks
Bouten voor cylinders, Caliper bolt link 4 stuks
Wiellagers, Wheel bearings link 2 stuks
Wiellager seals, hub oil seal link 4 stuks

Mijn remmen achter blijven standaard voorlopig. Dit zijn de trommelremmen die standaard op een 16″ zat. Ooit ga ik verder denken om deze te vervangen voor een schijfrem versie. Eerst de bus maar eens afmaken.

meer ‘aandrijving aanpakken’ posts