Al met al heb je een hoop spullen nodig om de motor om te bouwen naar een T3 aansluiting. De versnellingsbak, draadboom en dergelijke zaken kan je niet zo maar aansluiten. Gelukkig is het een populaire ombouw waardoor je allerlei dingen zo kan kopen. Hieronder wat gedachten.


kabelboom hel

Kabelboom, hel

aangepaste kabelboom

een kabelboom van een Subaru is behoorlijk uitgebreid ten opzichte van een oude VW bus. De verhouding is geloof ik 200 staat tot 10. Je moet dus de kabelboom redelijk afslanken, maar ook verlengen omdat de motor achterin ligt en de bediening voorin. Verder zijn er nog vragen: Waar komt de ECU? Gebruik je cruise-control? Etc. Het is zelf te doen, vooral makkelijk als je dan een kabelboom plattegrond koopt van 90 euro bij KEP (?). Anders zijn de kosten rond de 400 euro voor een aangepaste kabelboom. Ik weet alleen nog niet waar…

€ 400 voor een aangepaste kabelboom


bellhousing subaru-vw

Bellhousing voor Subaru

een aangepast koppelingshuis

Het is mogelijk om de motor aan de versnellingsbak te koppelen via een adapterplaat. Het voordeel is dat het makkelijk past, het nadeel is dat je in de knoop raakt met je vliegwiel. Het voordeel van een ander huis is dat je het originele vliegwiel van de Subaru kan gebruiken, gemaakt voor de motor. Daarnaast is er aardig wat after-market spul voor Subaru voor allerlei performance verbeteringen.

Subaru to VW Bellhousing Kits – £500,00


de carterpan van Smallcar

de carterpan van Smallcar

een andere carterpan

Helaas is de originele carterpan te groot en steekt dan te ver uit. Dit is een vervanging daarvoor.

Een alternatief is dat je zelf de carterpan inkort, maar het nadeel daarvan is dat je te weinig olie hebt. Deze vorm lijkt het meest ideaal te zijn

Subaru-Vanagon 5qt aluminum oil pan – $349,00


motor ophanging

Logischerwijs heeft een andere motor een andere ophangbeugel nodig.

motorsteun

Aangepaste motorsteun

Deze is daar speciaal voor aangepast en past met de originele Subaru motorsteun-rubbers. Een goede lasser zou dit ook zelf kunnen maken, dat is goedkoper als je de uren dan niet telt.

RJES Type 25 Engine Mount Crossmembers – £165,00


radiateur

Nieuwe radiateur

nieuwe radiateur

Radiateurs gaan op een gegeven moment dicht zitten of raken beschadigd. Hierdoor is de koeling niet meer optimaal. Je gaat een nieuwe motor plaatsen die groter is dan het origineel. Daarnaast is de motor ooit bedoeld om voorin te zitten in plaats van achterin, dus het is geen verkeerd idee om je koeling aan te pakken zodat die optimaal is.

T3bus.nl, radiateur – €156,55


Kostenplaatje (op tijd van schrijven ivm koers: € 1614,55
Als je de kabelboom zelf aanpast: €-400,00
Als de radiateur nog goed is: €-156,55