Mijn motor is stuk en dat frustreert me. Ik was met de bus op pad en terwijl ik lekker door het bos rijd raakt iets mijn oliefilter waardoor mijn motor tijdelijk draait met olie tekort. Funest voor de motor dus alhoewel hij nog niet vastgelopen was. DJ 2100cc motor is kapot. Ik herinner me nog de lichte oliefilm die op een waterplas dreef onder de bus. Hier zie je het filmpje wanneer het gebeurde.

Achteraf blijkt dat er een bescherming onder de bus hoort die er niet onder zat. Achteraf kom je daar achter helaas. De motor ligt nu ter reparatie bij een specialist maar die wilde me nog niet gerust stellen en is op onderzoek uit.

Wat moet ik nu doen? Een nieuwe fabrieksmotor bestellen of een revisie motor? Hoeveel mensen hebben intussen 20.000km met een revisie motor gedraaid? Wat is het beste? Kan je beter een overstap maken naar een Subaru motor?

VW DJ motorGereviseerde 2100cc Watercooled Petrol Engine for VW T25/T3 1985–1992

Marco Mansi Performance – marcomansiperformance.com
Remtec – mecatechnic.com
Boxer-shop.de – boxer-shop.de & boxer-shop.de, katalog
Peter Seidl – motor-Seidl.de
Bullishop op Ebay – Ebay link
Status VW – status-vw.co.uk

Subaru 2.5LEen Subaru motor, 2,5L waterboxer

Een subaru motor heeft Japanse degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast is het net als de VW benzine motor een waterboxer. Het is regelmatig gedaan en je kan allerlei verhalen hier lezen:

Ik denk dat ik voor optie twee ga, een Subaru motor er in. Alles wat je nodig hebt hiervoor kan je kant en klaar kopen. Daarnaast krijg je de volgende voordelen er bij:

  • Afhankelijk van motorinhoud krijg je meer vermogen
  • Beter brandstof verbruik
  • Geen verplichting om benzine 98 te gebruiken
  • Modernere motor en betrouwbaardere motor
  • Geen zeldzame waterboxer met dure onderdelen

Het past zonder zware aanpassingen. Alleen de uitlaat is even uitvogelen: