Ideaal voor een andere hobby van me: Terreinrijden. Zo besluit ik dan ook om deze extra T3 er (voorlopig) bij te houden als hobby/speel auto. Helaas wordt mijn geduld wel wat op de proef gesteld. Lucas, mijn go-to garagehouder, loopt eens onder de auto door en komt tot de volgende conclusie:

Ik heb alles een beetje doorlopen, voor zover ik dat allemaal echt kan beoordelen, want je komt altijd meer tegen als je dingen los schroeft.

  • Draagarmbussen vooras matig
  • Fusseekogels onder (voorzijde) matig
  • Stuurhuis hoes rechtsvoor kapot
  • Stuurkolom speling
  • Remmen voor gangbaar maken
  • De bak is niet in orde qua schakelen
  • Hier en daar best pittig roest, ook aan onderstel
  • Remcilinders achter lek
  • Verder… er komt vast meer aan het licht tijdens het werken eraan.

Ik weet niet of het handig is dit avontuur aan te gaan.
het gaat veel kosten en blijft dan een slordige auto, die mischien meer kost als het oplevert.

Een pittig en eerlijke conclusie. Ik ben er nog niet aan toe om hem werkelijk te verkopen. Ik haal de versnellingsbak en differentieel onder de auto vandaan en berg hem dan op voor later. Als ik tussendoor iets kan doen zullen dit de mijn eerste aandacht nodig hebben. Op het moment van schrijven is de gele bus nog niet af en dat vraagt eerst mijn aandacht. Daarnaast krijg ik binnenkort de sleutel van mijn huis en zal ik daar ook nog wat tijd en geld in moeten steken. Tot zover het avontuur uit Hanau.

Ik kreeg via het bus-forum.nl nog wat bemoedigende reacties:

Elke DoKa 4X4 is het waard om op te knappen, maar als de financiën niet meewerken, houdt het op.

Verkopen is zonde! En een versnellingsbak is lastig te vinden, maar als je hem besluit te houden, dan is er vast iemand op het syncro forum die nog wel ‘iets’ weet.

Soms helpt andere olie bij slecht schakelen.
Dat voel je met name bij de 2e versnelling.
Het lijkt me de moeite van het proberen waard.

Intussen is de auto van eigenaar verwisseld en ik hoop dat deze goed voor hem zorgt.

Syncro Lucas