Stuurbekrachtiging revisie

Mark van Busfever en bustoys haalde ze zijn net gemonteerde onderdeel er uit en deed een Stuurbekrachtiging revisie.

Mark van Bustoys/-fever

Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Meer over hem


2 maanden terug constateerde ik dat mijn rechter balg (passagier zijde) op de stuurhuis wat vochtig was. Bij demontage bleek er ATF olie in te staan. Dit was ook aan de linker zijde. Balen en toen gehele stuurhuis er maar onderuit gehaald. Wat bleek, aan de rechterzijde licht roest op de stuurstang wat de seal versneld heeft doen slijten en een lekkage te weeg bracht.

Bij Dieselkontor een setje met speciale sleutel VAG 3115, Hook wrench (bovenin degene met dat vierkante gat) gekocht om de revisie uit te voeren

Tevens heb je een kukko trekker nodig om de seal schade vrij te kunnen demonteren.

Stuurstang op de draaibank gepolijst ongeveer een 0.05 mm is er vanaf, gelukkig geen putjes, waardoor dit zeer goed is geluk en alle langs groeven zijn verdwenen.

Dit kan, want de stuurstang met heugel midden op de foto is alleen gehard (nitreert)

Alleen het rechter gedeelte is gepolijst, hier wordt op afgedicht. Dit is het zuigerstang gedeelte.

De beide seals licht blauwe rechts onderin, waren aan beide zijde op, de lippen waren totaal weg. Geen wonder dat de olie in de balgen zat.

Alle seals, nylon ringetjes o-ringen en steunringetjes vervangen uit de set hierboven. Moeilijkste zijn de zuigerveren (5 stuks witte dunne ringen op de 2de rij van boven). Na den samenbouw de afgelopen week 300 km meegereden. Ik zou dit zo weer doen.

Hier een PDF document met details

meer van Mark

Meer van de oude website van Bustoys/Busfever, geschreven door Mark.

Geef een reactie