T3 Syncro in het gras!

De bus in Bouillon

Hij rijdt al een tijdje rond in Nederland, maar sinds kort rijd ik er in! Ik heb een nieuwe T3 bus, tja het is de derde al, maar dit is dè bus. Dus hierna houd ik er mee op.

Het grote verschil met mijn gele bus is dat deze 4×4 mogelijkheden heeft. Het is daarom een Syncro. Door een ingenieus systeem van VW worden de voorwielen bij geschakeld als de achterwielen het niet meer kunnen behappen, naast nog een aantal aanpassingen om de bus terrein vaardiger te maken. Een syncro is vrij uniek, maar het kan nog unieker. Ik heb namelijk een originele 16″ Syncro. Hiervan zijn er 2.138 van gemaakt volgens de boeken. Deze bussen staan nog iets hoger op de wielen, kunnen standaard 16″ velgen voeren en zijn wat zwaarder/steviger uitgevoerd qua carrosserie, vering en remmen. Een indruk van de auto:

Het is weer even tijd voor wat feitjes.

  • Oorspronkelijk was het een aannemersbus op grijs kenteken en hij komt uit Zuid-Frankrijk waar hij eerst leeg rond reed, maar later met een geïmproviseerd camper interieur.
  • Via een bedrijf is hij in Nederland bij de vorige eigenaar terecht gekomen die uiteindelijk toch besloot het wat groter aan te pakken: Magirus Deutz 170D11
  • Er komen vijf zitplaatsen in. Twee voorin op luxe pilot stoelen en drie mensen op de achterbank die neer geklapt kan worden om als bed te dienen.
  • De motorinhoud is 2100cc, wat afgerond neerkomt op een 2.1L. Hij levert een vermogen van 112 pk met een watergekoelde 4-cylinder boxermotor. De motor met code DJ is de sterkste en zuinigste van de benzine blokken die standaard in een T3 lag.
  • Ik heb hem nog niet harder dan 120 gereden en ik kom ook vrij vlot op deze snelheid ondanks dat de auto 2.000 kg weegt. Het is een betrouwbaar beestje wat met een verbruik van 1 op 8,5 over de snelwegen door Nederland tuft.
  • Er zijn er tussen 1995-1990 allerlei varianten van de T3 Syncro van de productieband bij Volkswagen in Duitsland gerold. Hiervan zijn er maar 2.183 in de 16″ vorm gebouwd.
Syncro met klapdak

Syncro met klapdak

Er moet nog wel het één en ander aan de bus gebeuren. Tijdens het bovenstaande filmpje reed ik het oliefilter van het motorblok af, dus de originele motor beschermplaat moet er weer onder naast een bescherming voor de cardan aandrijving. Er moeten twee roestplekken aangepakt worden. Er komt een compact camper interieur in waarmee ik comfortabel kan kamperen, een soort verlenging van mijn huis. En er komt een klapdak op zodat je in de auto rechtop kan staan en eventueel ook boven in het dak kan slapen. Een foto van hoe het er straks uit kan gaan zien zie je rechts, alleen mijn bus blijft dan helemaal wit.

Het is wel jammer dat de gele bus moet wijken, ik kan kan hem niet verkopen omdat het een diesel is en door de nieuwe belasting initiatieven oude Diesels erg onaantrekkelijk wordt. De versnellingsbak en motor zijn gelukkig al redelijk kostendekkend verkocht en de rest van de auto zal ik in onderdelen bewaren voor de T3 DoKa uit Hanau die ze hard nodig heeft. Ooit. De gele bus heb ik een hoop leuke herinneringen aan en de negatieve herinneringen zijn achteraf mooie verhalen. Tijd om nieuwe herinneringen te maken.

Nieuwe bandjes showen

Een kleine p.s. De 2.1L motor is een waterboxer.
Dus….
Boxer motor