Gisteren de laatste stukjes gestraald en gebikt. Iemand dacht slim te zijn en heeft met op bus in de wielkasten een soort geluiddempende, steenslagvaste en roestwerende laag aangebracht. Dit heeft hij/zij niet echt netjes gedaan en er kwam een hoop vuil onder de laag vandaan. In de hoeken vertoonde het spul ook wat barsten. Hierbij Mijn VW bus opknappen, deel 3.

Mijn wielkast

Verder heb ik de motorsteunbuizen nog even aangepakt. Hier het onbehandelde stel. Hier en daar had de roest de buizen toch al aardig te pakken, ondanks de vettigheid die in een motorruimte kan zijn.

Motor steun buizen

Verder heb ik even naar mijn naden in de carrosserie gekeken. Hier is nog wel wat werk te verrichten, maar het lijkt minder erg dan dat ik in het begin dacht. Ik heb de naden even uitgestraald en daarna met zinkprimer weer ingespoten. Ik was nieuwsgierig, maar eerst de zaken in en rond de motorruimte afmaken.

Tankdop
Afbeelding

Rechtsvoor (vanuit auto gezien)
Afbeelding

Na wat heen en weer posten op het bus-forum.nl in het draadje Opknapbeurt: 1.9L 1Y ipv 1.6L D, e.d. heb ik nog de volgende besluiten genomen:

  • Ik ga zeker niet overstappen op het oude systeem van v-snaren, maar blijf bij de multiriem die bij het blok hoort.
  • Ter zijner tijd ga ik een VDO oliedrukmeter inbouwen
  • Ik ga voor, tijdens en na het inbouwen mijn draadboom opknappen en ik laat het dus niet zitten voor later. Nu kan ik nog overal mooi bij.

Vandaag heb ik een vervangend onderdeel bij Wouth opgehaald (waarvoor nog dank!).
Het is het knietje dat de luchtaanzuigbuis verbind met de slang naar het luchtfilter. Deze was bij mij gebroken en er zat nog ergens anders een gat in. Gelukkig hadden een aantal bus-forummers dit onderdeel over zodat ik ruim de keus had!
Hier de nieuwe:

Afbeelding

In de garage waar we hadden afgesproken stond een hele mooie T2. Ik heb hem even bewonderd en een hele schone motorruimte mogen aanschouwen. Ik durfde er verder niet veel foto’s van te maken.

Afbeelding

Wouth had nog een leuk weetje over mijn BMW K100 LT motor. Ik heb namelijk een 4-cilinder-blok en hij vertelde dat ik een vierkante uitlaat heb, dus nog de standaard uitlaat. Een K75, met drie cilinders, heeft een driehoekige uitlaat. Grappig :)

Afbeelding
Blijkbaar is het een standaard uitlaat. Vierkant voor een 4-cilinder en driehoek voor een 3-cilinder.

Het vervolg: Mijn VW bus opknappen, deel 4

Nog meer posts over deze bus