bustoys / busfeverDeze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

De draagarmen achter

Hier de verschillen tussen 14 Inch en 16 Inch draagarm.
16 Inch draagarm is langer en heeft een andere aandrijfas en ankerplaat.

Hier moet het gat komen, waardoor de remkabel moet lopen, zodat deze niet meer onderdoor loopt en niet achter takken blijft hangen.

Rubber demontage

Met één stukje pijp en een draadeind draai je ze er zo uit.
En wat blijkt na demontage van de bussen van beide draagarmen, zijn deze aan de binnenzijde doorgeroest.

Optie: Stalen bussen draaien eruit slijpen en vervangen.
Eerst één mal maken, zodat de bussen ook weer precies terugkomen daar waar ze horen, onder dezelfde hoek, op dezelfde plek alleen nieuw.

Dan de oude bus verwijderen en één nieuwe draaien. Hierna alles gestraald en de nieuw bussen erin gelast.

Ook de beide veeranker platen gedemonteerd (las punten geboord maar niet door) om eronder de roes weg te stralen en retour erop te lassen
Je schrikt wat er aan roest onder kan zitten.

En zo zien ze eruit na het stralen en hierna retour lassen.

Zuur laat toch sporen na en elektrolytisch verzinken komt niet overal, dus nog even ligt nastralen en vlamverzinken!

Daarna coaten met etsende epoxy grondverf (grijs of groen) en aflakken met zwarte lak.

Mijn advies voor anderen: stralen en vlamverzinken is de beste en goedkoopste optie!
Hierna :
Straat versie: Poeder coaten
off-road /syncro: Normaal met verf behandelen kan je altijd na tippen als ze beschadigd zijn.

Allebei met Mike Sanders behandelen in kieren en naden.
Resultaat: Dan gaan ze weer méé voor méér dan 20 jaar.

Draagarmen de draagarmen afgemonteerd met EMU schokbrekers
stossdaempfer_ome

En versterkte veren van Buschmiede

Alles gekocht destijds bij busschmiede.de

Foto’s en tekst door Mark van Bustoys.