bustoys / busfeverDeze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Versnellingsbak aanpassen

Hier in deze excel-file “versnellingsbak berekenaar” (niet meer beschikbaar). Met deze file kan je de snelheid berekenen aan de hand van je bandenmaat en type versnellingsbak. Nu ook een excel-file met één overzicht van alle T3 versnellingsbakken met hun overbrengingen en hun versnellingen. (Floris: Ook niet beschikbaar, maar ik heb er zelf ook een post over geschreven;

Ik moet wel bekenen dat ik alle orginele T3 VAG werkplaatshandboeken heb, anders zou ik hier niet zo snel aan beginnen.

November 2010 de versnellingsbak AVM en het voordifferentieel AAM naar Frank Booten gebracht samen met het volgende:

  • Tandwiel 3,78 1ste 2.06 voor de 2de en 0.78 voor de 5 de versnelling
  • Kroon en pignonwiel van de AAN versnellingsbak en ACU voordifferentieel (overbrenging 4,86 deze was 5,83).

Twee weekjes later alles weer opgehaald. Voordifferentieel en de versnellingsbak totaal nagelopen, delen uitgewisseld van het lijstje hierboven en ook het hoofdlager, slijtdelen en syncromessen zijn allemaal vervangen. Tevens is hevel van de koppeling vervangen.

Het zit er nu weer allemaal onder en schakelt als boter. En het loopt zo’n 800 rpm lager bij dezelfde snelheid. Nu wordt hij pas zuinig hoop ik, moet ik nog meten, maar het belangrijkste is dat de motor ook niet meer in dat hoge toerentalgebied van 4000 rpm en hoger draait.

De 90 pk motor kan deze aanpassing makelijk aan, maar ik heb toch de tuningbox geplaatst voor om ook de buggy met trailer te kunnen trekken.
Hiervoor waren al de volgende aanpassinge aan de bak door mij zelf gedaan.

29-5-2010

Versnellingsbak omgebouwd voor de TDI motor met andere pris-as (bij Bernd) voor een TDI koppeling en Zuid Afrika spat plaatjes

Om je versnellingsbak te kunnen demonteren heb je speciaal gereedschap nodig om pion wiel ring en differentieel te kunnen de- en monteren.

Als het gereedschap niet meer gewoon te krijgen is (later toch gevonden), ga je een tijdje achter de draaibank staan en vraag je aan je broer of z’n freesbank nog werkt en zie hier boven het resultaat.Eerst een ring maken met tanden en deze tig lassen in een pijp. Daarboven op een dop lassen. Je moet dan wel al zo’n ringmoer hebben liggen van één andere V-bak

Gelukkig had ik al eens met Daan een bak gedemonteerd en hij had al z’n stuk gereedschap gemaakt (goed voorbeeld)en hiermee de bak kunnen slopen om zelf zo’n sleuteldop te kunnen namaken.

Na controle van lagers/tandwielen en syncromessen, monteer je spatplaten bij 4de en de 5de versnelling(foto hierboven)
Als je deze spatplaten koopt, krijg je er bijna altijd een montage instructie bij. En ook bij het differentieel wordt een spat plaat gemonteerd ter verbetering van de koeling en smering van de differentieel.

Ook een nieuwe TDI pris-as mag niet ontbreken (deze as heeft de vertanding voor montage van een standaard TDI koppelingsplaat).

En als je hem toch heb gedemonteerd op de werkbank liggen, monteer je ook één ontkoppelaar voor 2-4 wiel aandrijving.

Deze heb ik gekocht bij Syncro Service . Wat een Service, en kom hier graag terug!!

Foto’s en tekst door Mark van Bustoys.